13 -14 augustus: Shoreham- Eastbourne- Dover

15 augustus 2022 - Dover, Verenigd Koninkrijk

13 augustus: om 8 uur roepen we de sluis op dat we om 9 uur erin willen. De sluis draait namelijk alleen op de hele uren. Claude betaalt nog gauw de havenmeester en we maken ons klaar voor het sluisspektakel. We hebben in ieder geval handschoentjes aan want ik heb van gisteravond afhouden aan de sluiswand een paar aardige sneeen in mijn handen. We varen er om 9 uur in. Het water staat tot bijna aan de rand van de sluis waardoor alleen de bovenste sport van de ladder te zien is. Met 3 lijnen leggen we er weer aan vast en zien nu dat er verderop op de kant grote bolders staan. Maar heel ver uit elkaar en we gaan nog 9 meter omlaag. Dan meert er een engels zeilschip naast ons af. Er springen gelijk 3 mannen van boord met speciale lijnen en roepen dat zij ervaren zijn in deze sluis en alles gaan regelen. En dat ging perfect! We hebben ze hartelijk bedankt! Zonder schade varen we de sluis weer uit. Van een ander Nederlands schip hoorden we later dat zij wel schade aan de zijkant van het schip hadden door alle nare balken en ijzeren uitsteeksels die bovenwater kwamen naarmate we in de sluis omlaag gingen. Op de motor gaan we naar Eastbourne. Bij Beachy Head trekt de wind nog even flink aan maar recht op de kop en rond 14.00 zijn we In Eastbourne. Het is bloedheet in de haven. We zetten een tentje op en houden ons koest . Alleen nog even boodschappen gedaan bij de Asda. Savonds maken we een plan voor morgen. Sochtends staat er weinig wind maar vanaf gaat het behoorlijk aantrekken , uiteraard weer uit noordoostelijke richting. Richting Dover wordt motoren maar misschien zou richting Boulogne net bezeild zijn. We beslissen morgen vroeg.

14 augustus: we varen om 7.15 bij pal laag water de sluis in samen met een groep Denen die naar Boulogne gaan. Wij twijfelen nog of het wel bezeild is gezien de nieuwste weerberichten. Om 7.30 varen we voorzichtig naar buiten vanwege het spring laagwater maar het kanaaltje is gebaggerd en gelukkig diep genoeg. We besluiten toch naar Dover te varen. Dan kunnen we misschien morgen in een keer naar Nieuwpoort en we denken dat Boulogne net niet bezeild is. Tot aan Dungeness is er weinig wind maar om de hoek krijgen we opeens ruim 20 knopen schuin op de kop. Met het grootzeil erbij valt het mee en blijven we vaart houden. We hebben 3 knopen stroom mee en ik verheug me niet op het invaren bij Dover met die harde wind. Maar vlakbij Dover valt de wind helemaal weg en kunnen we makkelijk binnenvaren. Gelukkig hebben we gereserveerd want zonder reservering word je weggestuurd hebben we al van medezeilers gehoord. Ook hier is het weer erg warm en benauwd weer. Er zit een weersomslag aan te komen. We gaan nog een laatste keer naar een pub Cullins Yard vlakbij de haven. Wel even een wat ander publiek hier in Dover dan aan de westkust. We zijn de enigen zonder tattoos maar de burger smaakt prima. Morgen even kijken of we door naar de franse kust kunnen, gezien er onweer wordt voorspeld.

1. Klazien.:
    15 augustus 2022
    Alweer in Dover vlak onder krijtrotsen, altijd een spectaculair uitzicht daar.
    Hoop voor jullie dar de wind voor het laatste stuk naar Nederland naar t Westen draait…
    Groetjes van ons en zeil ze lekker !
  2. Adriana:
    15 augustus 2022
    Zojuist weer je mooie verhaal gelezen, dus denk ik dat de volgende keer de oversteek al gedaan is, als alles volgens plan verloopt. Als dat andere weer, dat jullie verwachten, geen roet in het eten gooit. Mijn Zw. Gasten komen er aan zijn gisteren gekomen. Hartelijke groeten, ook van hun beiden. Goede vaart.
  3. Jeanette:
    17 augustus 2022
    De hartelijke groeten van ons terug aan de zwitserse gasten!