18 juli 2019: Helford River -Falmouth

19 juli 2019 - Falmouth, Verenigd Koninkrijk

Toen ik om half negen mijn hoofd uit het luik stak scheen er een zonnetje door de wolken en was het aangenaam weer. Na het ontbijt hebben de mannen met de "Thomas constructie" het motortje van de bijboot weer aan boord getakeld en werd er zeilklaar gemaakt. Een kort maar lekker zeiltochtje terug naar de haven van Falmouth. Morgen komt er veel regen en een harde wind en dan is het wel lekker om beschut te liggen. Dit bleken meer mensen bedacht te hebben want de havenmeester kon maar 1 nacht boeken vanwege de vele reserveringen de dag erna. Nadat ik al mijn vrouwelijke charmes in de strijd had geworpen dacht hij ons morgen er wel bij te kunnen "sqeezen". Hij gaat zijn best doen, we horen het morgenochtend! Na de lunch hebben we een wandeling gemaakt rond het kasteel op de kaap Pendennis. Wandelen is blijkbaar niet favoriet hier ondanks de mooie coastal path routes. We zagen vele engelsen in hun auto's met fish en chips of ijsjes van het uitzicht genieten. Overal stonden bankjes en picnictafels maar de auto is blijkbaar comfortabeler...

Wij kwamen op een mooi uitzichtspunt terecht bij een camper waarin een man stond die zelfgemaakte cakes en broodjes verkocht. Het was een plek om te relaxen want overal lagen zitzakken in het gras en stonden kleurige loungestoeltjes. Het oogde rommelig maar gezellig dus hier zijn we even neergestreken om een kopje engelse thee te drinken. Na ruim 2 uur wandelen aan de borrel aan boord. Er waren inmiddels veel meer Nederlandse schepen binnen waarvan een aantal uit de Azoren kwamen met spannende verhalen over orca's en walvissen. De tocht van de Azoren naar Falmouth had 14 dagen geduurd. En wij vinden 3 dagen en 2 nachten al een hele onderneming haha! Er kwamen ook veel boten van de Scilly- eilanden terug die waren gevlucht voor het slechte weer. Een schip dat 's-avonds naast ons kwam liggen was de dag ervoor naar de Scillies gevaren, de hele nacht op een boei gelegen met dusdanig hoge golven dat de vrouw zeeziek was geworden, en dus de volgende dag voor het slechte weer kwam, maar direct weer teruggekeerd. Dat vonden we wel erg sneu voor deze mensen.

De avond werd afgesloten met een zeehond die op 50 meter van onze boot voorbij kwam zwemmen. Blijft leuk om te zien :)

1. Adriana:
    19 juli 2019
    Wat beleven jullie weer mooie en spannende dingen. Leuke foto van de jarige. Hier word goed weer verwacht, met behoorlijke temperaturen. Jullie hebben vast wel genoeg boeken meegenomen. Gr, Ma.
  2. Ambam:
    20 juli 2019
    Mooie reis, over zeehonden gesproken, er zit er ook een verdwaald in de Grevelingen. Dook op naast onze boot vorig weekend.
  3. Klazien.:
    Geniet er maar van en hopenlijk lukt het “sqeezen”....
    Op het strand in Vliss is een heel bijzonder soort zeehond gespot !!
    Een met4 pootjes en een rode halsband . Veel plezier !!!
  4. Ekke en Yvonne:
    20 juli 2019
    Ha zeilers, terug van onze fietstocht lees ik jullie reisverhalen. Wat leuk toch om jullie weer te volgen en wat zijn jullie druk geweest die eerste dagen. Leuk om als niet-zeilers te lezen hoe dat gaat. En nu hopen dat de charmes van Jeanette effect hebben en het mindere weer mee zal vallen.