Donderdag 8 augustus 2019: Vlissingen -Herkingen

9 augustus 2019 - Herkingen, Nederland

Gisteravond hebben we de weerberichten nog eens goed bekeken en het ziet er niet goed uit voor de komende dagen. Vrijdag komt er veel regen en wordt gewaarschuwd voor stevige onweersbuien (code geel) en zaterdag wordt gewaarschuwd voor storm, windkracht 7-8. Dan draait in ieder geval de sluis van Bruinisse niet en kunnen we niet naar onze haven. Dus besloten we vandaag samen met de Sterre in een keer naar huis te varen.

Dit bleek uiteindelijk de meest stressvolle dag van de vakantie te worden. We kozen er namelijk voor om door het kanaal van Walcheren te varen. Vorig jaar was dit ook stressvol maar toen zou eind van de dag een storm overkomen dus was het heel druk en had iedereen veel haast.

Vandaag was het een prachtige dag, niet veel wind, zonnetje erbij. En regen werd pas morgen verwacht. Maar deze keer was het de verkeerscentrale (die de bruggen draait die de stress eens even flink opvoerde. We waren met 22 schepen en moesten 5 bruggen door. De eerste brug gaat om 10.45 open en dan draaien vervolgens de andere 4 bruggen achter elkaar en vaar je zo in kolonne door het kanaal via Middelburg naar Veere. Tussen de bruggen in Vlissingen en Middelburg zit een flink stuk waarin je als kolonne rustig doorvaart. De kolonne gaat tenslotte zo hard als het langzaamste schip. Want de volgende brug opent pas als de vorige weer dicht is. Na de bruggen van Vlissingen begonnen grote schepen om ons heen echter opeens heel hard te varen en kwamen ons met 8 knopen voorbij. Opeens begon iedereen steeds harder te varen waarbij gaten ontstonden in de kolonne. Kleinere schepen konden tenslotte niet zo hard. We begrepen niet wat hier aan de hand was tot iemand riep dat de verkeerscentrale op de marifoon had opgeroepen dat een snelheid van 7, liefst 8 knopen moest worden gevaren. Als je niet bij kon blijven bij de kolonne ging de brug dicht en moest je 2 uur wachten op de volgende kolonne. Dit leverde om ons heen grote stress op. Een vrouw op een klein bootje raakte in paniek en wist het allemaal niet meer. Een echtpaar waarvan de man verschrikkelijk asociaal gedrag vertoonde door keihard door de kolonne te varen en schepen af te snijden, kregen ruzie. We hoorden haar boven het geluid van de motoren schreeuwen; doe normaal, doe normaal anders ga ik naar binnen! Uiteindelijk minderde hij dan toch wat vaart. Onze kolonne is uiteindelijk toch als geheel door de bruggen gekomen. Maar op de marifoon hoorden we later dat bij de volgende kolonne de brug inderdaad gewoon dicht ging terwijl er nog 2 schepen doorheen moesten. Echt schandalig vind ik dat!

Afijn, na deze bruggen waren we er nog niet. We hadden nog 3 sluizen te gaan. Het schutten in de sluis van Veere ging wel goed ndanks dat een schip voor ons bijna dwars in de sluis terecht kwam waardoor het aanmeren bij ons wat meer moeite kostte. Nu misten we Thomas wel even voor extra handen! Maar uiteindelijk lag de hele kolonne dan toch in de sluis. Na de sluis zijn we op alleen het voirzeil het Veerse Meer afgezeild naar de sluis van Kats. We kwamen daar rond 15.30 aan. Er lagen maar 3 zeilschepen te wachten. Er lag echter ook een groot rondvaartschip die met de sluis mee moest. Deze had de lengte van de sluis en de helft van de breedte van de sluis. Er bleef dus niet veel plek over voor zeiljachtjes Terwijl we lagen te wachten kwamen er steeds meer zeilschepen aan. Toen rond 16.00 eindelijk de sluis openging, liet de sluismeester weten dat het rondvaartschip eerst de sluis binnen ging en dat er daarna 10 zeiljachten bij mochten komen liggen. Driemaal raden wat er toen gebeurde.. . Iedereen voer als een gek op de sluis af terwijl het rondvaartschip nog aan het aanmeren was. Een jacht dat als een van de laatsten was aangekomen ging als eerste naar binnen, kwam in het schroef water van het grote schip terecht waardoor het rare bewegingen maakte. Ze verloren hierdoor een stootwil die ze weer probeerden op te pikken. De sluismeester werd terecht boos en sommeerde iedereen te wachten bij de ingang van de sluis en achteruit te terug te gaan. Dit leverde allerlei moeilijke manouvres op waarbij 2 schepen op elkaar botsten en elkaar uitscholden. Uiteindelijk konden wij als 6de schip nog mee toen we eenmaal vastlagen keerde de rust gelukkig weer terug. De mensen op het rondvaartschip hadden in ieder geval een stukje entertainment en waren druk aan het fotograferen...

Om 17.00 voeren we dan eindelijk de Oosterschelde op en hebben we nog een heerlijke zeiltocht gehad. Om 19.30 lagen we samen met de Sterre in een verder lege sluis van Bruinisse en meerden we rond 20.00 af in de haven. Het was nog steeds heerlijk weer zodat we nog buiten onden eten.

We hebben weer een mooie vakantie gehad en willen jullie bedanken voor alle leuke berichtjes! We vonden het heel leuk om op deze manier regelmatig wat van het thuisfront te horen!

1. Klazien.:
    9 augustus 2019
    Nou we gaan je blogs nog missen hoor.. was heel leuk om te lezen. Je vaart als t ware mee. Wat een toestanden in t kanaal en in desluis.
    Waar is de behulpzaamheid en fatsoen gebleven op t water.
    Fijn dat jullie zo’n heerlijke tocht gemaakt hebben. Pa , Thomas en Ayla lopen nog op strand, nou Ayla zal het hele stuk wel in t water lopen en zwemmen. Ik zouzeggen, tot de volgende keer !!!
  2. Adriana:
    9 augustus 2019
    Adri.
    Ik lees dit verhaal op Vrijdagmorgen, en dan neem ik aan dat jullie al thuis zijn, of bijna zijn.Wat een heftig eind van een mooie vacantie. Ook met varen is het dus soms, ikke,ikke, jammer, helaas de geest van de tijd.Hoop jullie gauw weer te zien, groetjes.