Donderdag 2 augustus Brighton - Dover

2 augustus 2018 - Dover, Verenigd Koninkrijk

Vanochtend vertrokken we rond 9 uur. Er stond al een klein briesje en we hadden, ondanks dat zeer weinig wind was voorspeld, toch goede hoop dat er wel eens gezeild zou kunnen worden. En inderdaad, na 2 uur motoren bij het passeren van Beachy Head, trok de wind aan tot 12 knopen schuin van achteren. Gauw het oranje zeil opgezet, het werd een schitterende zeiltocht met een strakblauwe lucht. Hier en daar zagen we ook nog een dolfijntje maar zo spectaculair als vorige week werd het niet meer. Rond 17 uur waren we bij Dover. Claude vroeg permissie om binnen te varen maar kreeg te horen dat we buiten moesten wachten omdat een groot cruise schip naar buiten zou komen. Plotseling kwam er een pilotboot recht op op ons af. Hij riep dat als we vlak achter hem aan voeren, hij ons naar binnen kon leiden voordat het cruiseschip naar buiten kwam. Dus wij vol gas achter de pilotboot aan naar binnen. Over de marifoon sommeerde hij ons nog harder te varen: full speed mate, full speed! Harder konden we echt niet maar we waren gelukkig op tijd langs het cruiseschip waar veel mensen op het dek stonden te kijken.
Eenmaal in de haven eerst alles opgeruimd, borreltje gedronken en toen wat te eten gemaakt. Hier zien we weer veel hollandse schepen in de haven liggen. Deze hele reis is het altijd rustig geweest in de havens maar vanavond was het onrustig. Nederlandse kinderen voeren met motorbootjes door de haven, op een nederlands schip was het zeer luidruchtig met muziek en luide conversatie. Notabene de jongste stoorde zich hier zo aan dat hij om 23.30 er op af is gegaan en heeft gezegd dat dit niet fatsoenlijk was. Het was direct helemaal stil!!
Morgen beslissen we of we nog even in Dover blijven of doorgaan naar de Belgische kust.

1. Klazien.:
    3 augustus 2018
    Prachtige foto's hoor !! Fijn dat jullie vanaf Beachy hd nog zo lekker konden zeilen. En goed toegesproken Sjoerd !!!!
  2. Adriana:
    3 augustus 2018
    Adri. Eerst een compliment voor Sjoerd, heel goed gedaan!!! Geweldig om zo een haven binnen te komen. Dit is toch een bijzondere reis tot nu toe. Zijn jullie blij met de warmte? Adri.