Donderdag 9 augustus Vlissingen - Veere

9 augustus 2018 - Veere, Nederland

Vandaag stond in het teken van het weerbericht. Er was namelijk een waarschuwing voor een zeer zware storm afgegeven met vlagen tot 58 knopen (windkracht 11) voor Zeeland. Zaterdag moeten we thuis zijn dus wilden we vandaag door het kanaal van Walcheren naar Veere. In dit kanaal zitten 5 bruggen die je door moet om in Middelburg te komen en dan nog een sluis bij Veere. Dit traject vaar je in een soort colonne zodat de bruggen niet voor elk scheepje moet draaien maar 1 keer in de 2 uur voor een grotere groep schepen. Om 9.15 was het water hoog genoeg om door de doorgang van de haven te kunnen varen. Met ons voeren heel veel jachten de haven uit allemaal richting de grote sluis van Vlissingen. Eenmaal door de sluis bleken we voor de eerste brug met wel meer dan 30 jachten te liggen die allemaal een schuilplaats voor de naderende storm zochten. Er zijn dan niet heel veel mogelijkheden dus het merendeel wilde naar Middelburg of Veere. Om 10.45 draaide de eerste brug en begon iedereen op te stomen. In Middelburg moesten we tussen 2 bruggen in met al deze boten nog even wachten Dit kostte diverse schepen zichtbaar veel moeite want ze wilden bijzonder graag als eerste door de brug om daarna gelijk de haven van Middelburg in te kunnen gaan.
Ondertussen hadden wij samen met onze vrienden bedacht dat als het nog niet erg vol zou zijn in Middelburg, we hier maar zouden gaan liggen. Veere is ook niet erg groot en inmiddels kregen we het gevoel dat het daar ook niet makkelijk zou worden. Dus toen de brug openging sloegen wij ook af naar Middelburg samen met 15 andere boten! Dat hadden we binnen 5 minuten wel gezien, zelfs bij de ingang van de haven lag het al vol. Een blik verderop in de haven was genoeg, we zijn gauw omgedraaid en vol gas achter de het overgebleven deel van de colonne aangegaan. Later zagen we nog zeker 7 andere boten achter ons ook omkeren.
Het begon ondertussen al te spetteren en na een half uur kwamen we bij de sluis van Veere aan. Daar lagen de andere boten al een tijdje te wachten. Precies op het moment dat we aankwamen ging de sluis open. We lieten iedereen netjes voorgaan en kozen toen een schip aan bakboord om naast te gaan liggen. Zij hadden echter een bijboot achter hun boot hangen dat door de stroming in de sluis op het moment dat wij naast hun wilden gaan liggen, langs hun boot kwam drijven. Deze mensen zagen dat niet, waren nog druk bezig met hun lijntjes Claude moest dus opeens uitwijken naar een andere plek en zo kwamen we plotseling voor in de sluis naast een ander schip te liggen. We lagen nu zodanig dat we als eerste de sluis moesten verlaten, dat bood in ieder geval meer kans op nog een plekje in Veere! Onze vrienden hadden onderweg een box in Veere kunnen reserveren maar voor onze afmeting was geen box beschikbaar. De enige kans was dus een plek in het stadje zelf. Toen de sluis eenmaal openging zijn we volle kracht naar de ingang van de haven gevaren. De ingang was erg smal ondat aan beide kanten al schepen lagen afgemeerd. We zijn gauw omgedraaid en er achteruit ingevaren zodat we in de smalle haven niet meer hoefden te keren. Terwijl we achteruit tussen de bootjes door naar binnen voeren, kwam de havenmeester naar buiten en riep dat hij achter 3 grote motorboten nog een plekje had!
Inmiddels regende het hard en zijn we snel aangemeerd. Achter ons kwamen er nog een paar boten uit de colonne binnen. Voor een paar kleinere was er nog plek, de rest moest verder kijken in andere jachthavens aan het Veerse Meer.
We hebben extra lijnen gezet naar de kant, alle stootwillen opgehangen, wij waren klaar voor de storm. Eind van de middag kwam de havenmeester nog iedereen waarschuwen om extra lijnen naar de kant te zetten want rond 20 uur konden we de storm verwachten.
En wat gebeurde er. .....helemaal niets!!! We hadden nog wat regen, het heeft een uurtje wat gewaaid en dat was het dan! Vooral de oudste was zeer teleurgesteld dat de storm niet over ons was heengegaan. Hij had de hele dag diverse weerkaarten bekeken en de verwachtingen gevolgd. We zijn maar lekker uit eten gegaan in de jachtclub en daarna nog geborreld bij Frits en Marion. Zij gaan morgen door en wij vinden het leuk om nog een dagje in Veere te blijven liggen voordat we op huis aanmoeten.

1. Adriana:
    10 augustus 2018
    Als ik dit verslag lees moet je toch geen beginnend zeiler zijn is mijn mening. Oudste had het al helemaal in gedachten hoe het lekker ruig kon worden. Niets van dat alles gelukkig. Nu maar rustig weer op huis aan. Een prachtige reis geweest. Goede vaart, het laatste gedeelte. Adri.