Maandag 5 augustus 2019: Duinkerken -Oostende

6 augustus 2019 - Oostende, België

Al een week lang zien we op het lange termijn weerbericht stormachtig weer voor het laatste weekend van de vakantie. Dan wil je niet nog een stuk op zee moeten varen maar een bijkomend probleem is dat boven de windkracht 6 de sluis van Bruinisse niet open gaat en we dus niet in onze thuishaven Herkingen kunnen komen. Hiermee houden we al een week lang rekening en we zijn bijtijds vertrokken uit de Solent. Normaliter hadden we nog wat rustdagen ingepland langs de Belgische kust maar het weerbericht wordt er niet beter op en we hebben besloten om vandaag door te varen richting Nederland. Iedereen om ons heen heeft hetzelfde plan dus het zal wel een drukke boel worden in de havens en sluizen.

Rond 13.30 zijn we uit Duinkerken vertrokken met een stevige zuidwest 5-6. De wind is dan recht van achteren en liepen ook aardige golven dus we besloten alleen op het grootzeil naar Oostende te varen. Net buiten de haven van Duinkerken zwom weer een grote zeehond met een vis in zijn bek. Grappig om te zien. Onderweg, vlak voor Nieuwpoort, kregen we nog een bui over ons heen waaruit nog wat extra wind kwam. Met Thomas aan het roer (thom stuurt alleen met harde wind anders is het niet leuk) kwamen we hier prima doorheen. We zagen vlak voor de bui een aantal schepen afwijken van hun route en Nieuwpoort binnen gaan maar zij kregen de bui vlak voor de pier van Nieuwpoort over hen heen. Ook niet leuk. Na de bui was de wind enorm afgenom en zeilden we Oostende een uur later met windkracht 3-4 binnen. Het was er uiteraard bomvol met Nederlanders dus we liggen 4 dik aan de steiger bij de haveningang. Morgenochtend moeten we vroeg op want de eersten op onze rij willen om 7 uur vertrekken. Na het aanmeren zijn we gelijk naar onze favoriete delicatessenwinkel gelopen, om na alle culinaire ontberingen in Engeland, weer eens wat lekkere happen te halen. De buurboten raadden ons aan om ook garnalenkroketten bij Madam Kroket te halen. Die vond ik wat tegenvallen, zeker gezien de prijs van 4.50 per kroketje....

'S-avonds kregen we Monique en Frank van de Sterre, zeilvrienden uit onze haven, voor de koffie op bezoek. Zij liggen ook in Oostende en samen hebben we het weer bekeken en een plan bedacht voor de komende dagen. Morgen varen we in ieder geval terug naar Nederland.