17 -22 augustus Blankeberge - veerse meer -zierikzee - Herkingen

21 augustus 2022 - Zierikzee, Nederland

Op 17 augustus worden we wakker met regenbuien. Er staat heel weinig oostenwind en rond 14.00 zien we een mogelijkheid om tussen de zware buien (gelukkig zonder onweer) naar Vlissingen te varen. We worden op het havenhoofd opgewacht door Pa en Ma die ons vrolijk zwaaiend onthalen. We meren af naast een schip dat we toevallig op de Helford River hebben ontmoet. We zijn moe en besluiten chinees te halen en vroeg naar bed te gaan.

De volgende twee dagen blijven we in Vlissingen. Ma doet een wasje voor ons en we drinken gezellig koffie en lunchen met elkaar. We drinken koffie met de buurtjes op de haven en wisselen ervaringen uit. Claude heeft een steekkarretje bij de Praxis besteld om zo jerrycans diesel aan boord te kunnen brengen. We halen het steekkarretje met de auto van mn vader en vullen direct ook de eerste jerrycan met diesel en doen boodschappen bij de grote appie. De volgende dag gaan we op onze fietsjes met het steekkarretje twee keer diesel halen. Ik was hier wat sceptisch over maar het ging wonderbaarlijk goed. Op deze manier 60 liter V power diesel bijgevuld!

Zaterdagochtend om 7.30 vertrekken we via het kanaal naar het Veerse Meer. Eerdere jaren was het een heel gedoe met veel boten en bijbehorende stress. Maar nu we later in het seizoen zijn bestaat het konvooi maar uit 7 schepen en zijn we om half 11 al op het Veerse Meer. De wind trekt behoorlijk aan en we zeilen twee uur lang heerlijk rond. Rond 13.30 gooien we het anker uit achter aardbeieneiland, ons favoriete plekje beschut tegen de westenwind. We liggen er heerlijk, er gebeurt van alles om ons heen. Schepen lopen vast, komen gelukkig ook weer los. Er komt van alles langs, van borrelboten tot fantieke zeilers. Rond 17.00 wordt het steeds rustiger en uiteindelijk blijven er 3 boten die ten anker blijven liggen voor de nacht.

We hebben heerlijk geslapen en staan om 7.30 op. Er staat al een stevig zuidwestenwindje. Rond 8.30 halen we het anker op en varen op de genua naar de sluis van Kats. Deze gaat precies open als we aankomen en we kunnen zo naar binnenvaren. Vervolgens varen we met 8 knopen halve wind binnen een uur naar de Zeelandbrug en halen precies de opening van 12.00 uur. Om 12.30 meren we langs de steiger in Zierikzee af. Morgen blijven we waarschijnlijk nog een dagje in,Zierikzee en varen dan dinsdag terug naar Herkingen. We kijken met plezier terug om 9 prachtige vakantie weken!

1. Adriana:
    21 augustus 2022
    Ik kan een vraag voor 3.9. beantwoorden, ik weet wel iets. Stuur wel een mailtje als jullie weer thuis zijn. Het weer ziet er goed uit, goede thuisreis, na een mooie vakantie.
  2. Ekke en Yvonne:
    21 augustus 2022
    Bijna thuis en met negen weken samen zeilen zijn jullie een hele ervaring rijker geworden. Dat wordt weer omschakelen naar vaste grond onder de voeten.....Goede thuisreis toegewenst en leuk om jullie binnenkort te zien!
  3. Jeanette:
    24 augustus 2022
    We kijken ernaar uit jullie te zien!