9-12 augusus: beaulieu -yarmouth- Bembridge -Shoeham

13 augustus 2022 - Shoreham-by-Sea, Verenigd Koninkrijk

9 Augustus Beaulieu - Yarmouth: we staan op tijd op en gooien rond 9.30 los. Het waren heerlijke dagen op de Beaulieu zo midden op de rivier in de natuur en we vinden het toch wel een beetje jammer om te vertrekken. We hebben de havenmeester van Yarmouth gebeld en hij gaf aan dat als we rond 12 uur aankomen, er nog wel een plekje is. Op de motor is het maar een uurtje varen maar er is een beetje wind dus we gaan lekker zeilen. Na een uurtje valt de wind weer weg en zetten we de motor zachtjes bij.  11.30 komen we aan in Yarmouth maar er is nog geen plek. Buiten de haven liggen moorings en daar meren we af. We overwegen om aan de mooring te blijven liggen maar door langskomende boten en ferrys is het toch wel erg onrustig. Om 12 uur melde we ons weer en dan is er een plekje waar we tussen de grote motorjachten in gesqueezed worden. Wel aan de steiger zodat we niet over andere schepen heen hoeven te lopen. We moeten allebei even wennen aan de enorme drukte en chaos in de haven. Als we later op de dag de havenmeester spreken, zegt hij dat het een relatief rustige dag is.... we doen wat boodschappen en lezen wat. Het is erg warm dus we houden ons rustig.11 augustus: Yarmouth -Bembridge: we willen toch echt wel heel graag weer eens lekker zeilen en vaak staat er sochtends vroeg wat wind en later in de middag. Later in de middag moet je toch wel in een haven zijn om een plekje te hebben. Bembridge hebben we gereserveerd maar daar kan je alleen rond hoog water binnenvaren, in ons geval rond 11 30. Het is 20 mijl varen dus we besluiten rond 7.15 te vertrekken en zolang de stroom meeloopt te zeilen. Uiteindelijk valt na 10 mijl, bij Cowes de wind weg en moeten we toch de motor starten. Maar toch 2 uurtjes lekker kunnen zeilen. Om 11.30 varen we de haven van Bembridge binnen. Er is 1 hele lange steiger met vingersteigers waar iedereen die heeft gereservveerd, kan aanleggen. Het oogt allemaal herl ruim, en ik zeg nog tegen Claude, genoeg ruimte hier om makkelijk weg te varen  tot een paar uur later de hele baai achter ons is droog gevallen. Een heel rar gezicht! Het is bloedheet dus we besluiten smiddags naar het strand in debaai te gaan. Als we weggaan zien we een paar boten verderop de Lucky Lions liggen. Zij lagen vroeger bij ons in Herkingen en we besluiten even gedag te gaan zeggen. Gelijk wordt een borrel rond 5 uur ingepland. Als we terugkomen van het strand gaat Claude nog even te  water om het poetswerk aan het onderwaterschip af te maken. Daarna gaan we borrelen, eten we met elkaar en hebben we een heel gezelkige avond! We besluiten om morgen nar shoreham te gaan. We kunnen alleen rond hoogwater uit Bembridge waardoor de terugweg wat lastig plannen is.

12 augustus: vandaag had Ayla 15 jaar geworden. In gedachte is ze nog veel bij ons. Rond 11 uur kunnen vertrekken en gaan we onze eerste echte trip huiswaarts maken en laten we de Solent en Wight chter ons. Dat betekent dat de rubberboot weer kan worden opgeborgen. Geen leuke riviertjes en moorings meer maar zeehavens. Als we vertrekken is er nauwelijks wind. We gaan op de motor maar hebben stroom tegen en behoorlijk veel ook vanwege springtij. Dat betekent dat we te langzaam gaan om Shoreham voor laag water te kunnen binnenlopen. Anderhalf uur voor tot anderhalf uur na laag water is het te ondiep. Uiteindelijk drijven we ruim 2 uur voor de haven rond en als we er om 20.00 eindelijk in kunnen, draait de sluis pas om 21.00. Er is een kleine jachtensluis maar deze blijkt kapot te zijn. Om 21.00 gaat de een enorme commerciele sluis open, totaal niet ingericht op jachtjes. Er is alleen een trap waar je aan vast kan maken. Daar gaan dus de achterlijn, voorlijn en middenbolder op en vervolgens stroomt het water keihard binnen om 9 meter te stijgen. Waarbij we moesten zorgen dat de lijnen steeds naar boven werden verplaatst. Een hoop stress maar zonder schade eruit gekomen :) morgen moeten we er weer door, ik verheug me er nu al op!

1. Klazien.:
    13 augustus 2022
    Leuk blog! Jammer dat jullie alweer huiswaarts moeten varen.
    Maar ja, geniet nog maar van de laatste paar weken. Ik had er ook altijd moeite mee. het “ bootjesleven “ is zo afwisselend en geen dag hetzelfde .
  2. Adriana:
    13 augustus 2022
    Lieve mensen, wat gebeurd er toch veel bij jullie. Geen saaie reis hoor. En nu weer naar de overkant. Ook weer bijzonder, als ik daaraan denk. Voor jullie misschien anders. Hier alles oké. In de tuin is achteraan veel schaduw gelukkig, daar houd ik me rustig met een goed boek. Het beste voor de senior. Knap wat je in die sluis deed, maar veel ervaring is daar voor nodig, en die is er gelukkig. Groetjes