4 -8 augustus: Swanage Bay - Beaulieu river

7 augustus 2022 - Beaulieu, Verenigd Koninkrijk

4 augustus: we hebben heerlijk geslapen achter het anker en staan rond 7.30 uur op. Er staat een windkracht 3 maar in de baai is het wat onduidelijk wat de windrichting is. We halen het anker rond 9 uur op en de eerste twee uur is het aan de winds lekker zeilen. Een paar mijl voor de ingang van de Solent valt de wind weg en motoren we volle kracht naar de Beaulieu zodat we op tijd aankomen. Rond 14.00 leggen we aan in een dokje waarvan ik vind dat het ern onhandige plek is en erg krap om weg te komen zonder boegschroef. Maar dit dok is gereserveerd voor de 10 Hallberg Rassys die komen voor het event dus we zien wel hoe we hier weer weg komen. Wel lekker om al een dagje eerder hier te zijn. We laden water, maken schoon en  rusten lekker uit. Savonds eten we en pasta salade a la Claude, erg lekker en lopen we een rondje over Bucklers Hard.

5 augustus: we gaan al vroeg op pad met de fietsjes om boodschappen te doen in het dorpje Beaulieu in het plaatselijke winkeltje. Ze verkopen lokale verse producten en een potje zout kost 4 pond.. inmiddels is de eerste engelse Hallberg Rassy gearriveerd. We maken kennis en zij bewonderen onze fietsjes. Smiddags komen nog 9 Hallberg Rassys binnen waaronder Bella Rosa die ook in Nederland waren bij het event en de Kudu die we hadden ontmoet in Dieppe. Om 18.00 gaan de barbeques aan op een speciaal terrein met picnictafels en hebben we een heel gezellige avond. De engelsen zijn heel ongedwongen, heel gastvrij en we horen weer mooie verhalen! Morgenochtend vertrekken we tussen 9 en 10 uur voor de parade voor de Queens Jubilee!

6 augustus: er is gelukkig weinig wind om weg te komen uit het kommetje in de haven met ook nog eens de getijdestroom waar je rekening mee moet houden. Wij kunnen niet achteruit weg zonder boegschroef dus wachten we tot iedereen weg is en het kommetje leeg zodat we de boot op de loeflijn kunnen keren en vooruit kunnen wegvaren. Er staat wat wind dus de eerste anderhalve uur zeilen we lekker op de Solent tot de wind wegvalt. Alle schepen die meedoen ankeren in de baai voor Osborne House op Wight (landgoed van de koningin) tot rond 13.30 het signaal komt dat we moeten opvaren in colonne naar het oorlogsschip. Rond 12 uur gooien wij het anker uit tussen de andere Hallberg Rassys. Op een van de HR schepen speelt Katy leuke shantys op een viool. Later zien we dat ze al spelend langs Prinses Anne vaart. Claude hijst de vlaggetjes en zo wachten we anderhalf uur tot op de marifoon het signaal klinkt dat we anker op moeten. De vlaggetjes halen we gauw weg (protocol) en stomen met 200 andere schepen in een enorme colonne op naar het oorlogsschip waar prinses Anne op een platform iedereen toezwaait. Het gaat heel geordend, niemand dringt voor. We moeten allemaal een speed van 5 knopen aanhouden en er vliegen spitfires over waarnaar we uiteraard wel kijken. Na 45 minuten in kolonne varen, komen we bij het oorlogsschip en varen vrij dichtbij langs. We roepen hip hip hooray, Claude wuift met zijn pet en we prinses Anne wuift lachend met haar hoed terug. Daarna varen we allemaal terug naar de haven. Iedereen is enthousiast hoe het is verlopen en dat ze het hebben mogen meemaken. A once in a lifetime event! Al gauw start er een steigerborrel en hebben we een heel gezellige middag. Op de kant staat inmiddels een foodtruck waar je vers gevangen gebakken vis en frietjes kan halen. Om 19.00 uur sluiten we aan in een lange rij. We hebben hele gesprekken met mensen om ons heen die willen weten wat we hebben gedaan en gezien deze vakantie maar ook verhalen over dat ze in Nederland zijn geweest. Na een uur zijn we aan de beurt en is de vis op. We krijgen gratis een bak frites met saus mee en eten het op aan boord. We zijn behoorlijk moe van deze dagen en gaan op tijd naar bed.

7 augustus: de engelse boten vertrekken vandaag allemaal rond 10 uur en als het kommetje leeg is, draaien wij ons schip met de neus nar buiten zodat we niet achteruit weg hoeven te varen door het smalle ondiepe kommetje. We maken er een rustdag van, beetje wassen, schoonmaken en lezen. We hebben geen eten voor vanavond en besluiten deze keer op tijd bij de foodtruck te zijn om 18.00 uur. Het is minder druk en binnen een kwartier kunnen we ons eten ophalen. We gaan daar aan een picnictafel zitten en komen in gesprek met een Nederlands gezin dat net is gearriveerd. We borrelen met elkaar en hebben een hele gezellige avond.

8 augustus: het blijft maar prachtig weer. Iedereen verzekert ons dat het zo onengels is! We bezoeken na het ontbijt eerst het kleine museum op Bucklers Hard. Hier werden vroeger in 1700 grote houten schepen gebouwd. Het museum laat zien hoe dat in zijn werk ging en hoe de scheepsbouwers hier leefden in de kleine arbeiderhuisjes die hier nog staan. We zijn er een uurlang alleen maar dan komt er een grote groep mensen binnen. Dat vind ik niet zo'n fijn idee in dit kleine museum met covid dus we gaan gauw weer naar buiten. We pakken de fietsjes en gaan een mooie fietsroute van 20 km fietsen door Newton Forrest. Het is heel afwisselend door bos, landerijen en meertjes. Af en toe is er zelfs zicht op de Solent. In het dorpje Beaulieu vinden we een hotel met achter een prachtige tuin waar je kan lunchen. We vouwen de fietsjes op en nemen ze mee op het terras wat weer aanleiding geeft tot verschillende gesprekken met engelsen over de fietsjes en als we dan vertellen dat we hier met onze boot zijn, willen ze alles weten. Claude neemt cream tea en ik een zalmsandwich. Het is allemaal weer heerlijk. Rond 16.00 zijn we weer terug aan boord. Claude gaat nog het water in om de boot te poetsen maar wordt algauw door de havenmeester terug gefloten. No swimming by law. Claude zegt nog dat hij niet zwemt paar poetst maar hij moet eruit. Verder een rustige avond met lezen en opruimen want morgen gaan we naar Yarmouth.

1. Adriana:
    7 augustus 2022
    Wat leuk dat jullie feest gaan vieren. Als je dit berichtje leest, is het misschien al voorbij. Hoop dat het weer dan ook goed is. Vandaag weer lekker gefietst, het was nog niet heet. Is Thomas nog in de buurt? Groetjes
  2. Jeanette:
    13 augustus 2022
    Thomas is alweer thuis, ze hebben goed gezeild! Wij zijn aan de terugreis begonnen. Het is hier ook nog heerlijk weer!
  3. Klazien.:
    9 augustus 2022
    Leuk om te al jullie belevenissen te lezen. Doet me terugdenken aan onze zeiltijd “ never a dull moment “ , zeiden we dan. Wij hebben weer gefietst , wel veel wind vandaag, maar nog niet te warm. Dat wordt het de komende dagen wel. Tot het volgende blog !!!