15 -16 augustus: Dover - Nieuwpoort - Blankeberge

17 augustus 2022 - Blankenberge, België

15 augustus: er is duidelijk sprake van een weersomslag. Het is bewolkt en er staat een stevige zuidwestenwind. We kunnen pas weg als de sluis om 11.30 opengaat. Er is 17-18 knopen wind op zee voorspeld maar in de haven hebben we dit al in vlagen. We besluiten voor de zekerheid een rif te zetten. Als we om half 12 via de oostuitgang vertrekken, blijkt een rif geen overbodige luxe. We draaien de genua ook gedeeltelijk in en stuiven met 25 knopen en wind schuin van achteren over de golven richting Frankrijk. We zeggen nog tegen elkaar dat we met deze wind niet bang hoeven te zijn voor bootjes met vluchtelingen op zee. Maar een uur later horen we de eerste meldingen op de marifoon. Eerst van een zeilschip dat benaderd werd door een jetski midden op zee of ze konden aanwijzen waar Engeland lag. Nog een uur later horen we een paniekerige oproep van een ander nederlands zeilschip dat een man op een jetski probeert aan boord te komen omdat hij brandstof nodig heeft. We horen steeds meer meldingen over jetskis en dinghys en de kustwacht en een helicopter gaan er op af. Wij zijn inmiddels bij Duinkerke en halen opgelucht adem dat wij niets zijn tegengekomen. De wind is inmiddels flink afgenomen en we besluiten het laatste stuk op de motor naar Nieuwpoort te varen. Er zijn geen onweerswaarschuwingen en rond 20.00 meren we af langs de wachtsteiger. We maken nog gauw spaghetti en duiken vroeg ons bed in.

16 augustus: er zijn veel onweerswaarschuwingen en het is de komende dagen erg onstabiel weer. Eerst hadden we bedacht om een paar dagen in Nieuwpoort uit te rusten maar vandaag is er nog westenwind dus besluiten we het erop te wagen naar Vlissingen. We kunnen zowaar een stuk op het oranje zeil varen maar de lucht om ons heen begint na Oostende te betrekken. Elk half uur checken we buienradar en dan zien we toch een stevige onweersbui onze kant op komen. Als we doorgaan naar Vlissingen zitten we er middenin. We bellen met de havenmeester van Blankeberge. Er is nog plek genoeg. En  vlak voordat de bui losbarst meren we aan bij de Noordzeezeilers in een mooie box, geholpen door een heel aardige havenmeester. We krijgen wel een flinke bui over maar weinig onweer. We bekijken het weer voor morgen. We zien veel regen maar begin van de middag nog weinig oostenwind. Misschien is dat een kans om door te gaan naaar Vlissingen.

1. Adriana:
    17 augustus 2022
    Dat je midden op zee nog zoveel spannends kan beleven, dat geloof je bijna niet. Dit zal ook de laatste mail zijn verwacht ik, misschien zijn jullie nu al in Vlissingen. Toch eerder dan het plan was, ook door het weer waarschijnlijk. Leuke mailtjes van Joost en Sjoerd gekregen, ik had ze uitgenodigd. Lieve groet.