16 juli - 18 juli: River Yealm - River Fal

19 juli 2022 - Saint Mawes, Verenigd Koninkrijk

16 juli Yealm: claude gaat al vroeg op pad met de bijboot om vers brood te halen. Het is weer heerlijk weer, ik ruim wat op en dek buiten de tafel. Na het ontbijt werkt Claude nog een paar uur en gaan we na de lunch een wandeling doen langs de rivier. Het er zou een trap moeten zijn naar een hoog uitkujkpunt volgens de havenmeester maar die kunnen we jammergenoeg niet vinden. Rond 15.00 belanden we op het terras van The Ship Inn voir een biertje. Het ziet er erg leuk uit en besluiten hier morgen voor Claudes verjaardag te gaan lunchen. Dat vergt een strakke timing want de pub is alleen bereikbaar tussen anderhalf uur voor en na laag water. Dan kn je over een pad door de rivierbedding er naar toe lopen. Dat zou morgen rond 14.00 moeten zijn. Dit betekent ook dat we nu ook moeten opletten dat we op tijd oversteken. Rond 16.30 lopen we het pad nog droog over maar een kwartier later is het al overstroomd. Savonds maken we een indiase curry en zitten we gezellig met onze Engelse buren te praten.

17 juli: Vandaag is Claude jarig! We hebben geen taart kunnen vinden maar dat compenseren we wel met een lekker dessert vanmiddag. We gaan op tijd op pad om een mooie boswandeling langs de rivier te maken. We lopen stroomopwaarts langs de rivier , vervolgens steil omhoog een bos in. Gelukkig is er veel schaduw want het is weer een warme dag. Rond 13.00 zijn we weer terug in het dorp. We doen een paar boodschapjes en zien dan dat er bij de Yachtclub ip het terras een barbeque aan de gang is. Het is een gezellige boel en we worden uitgenodigd om aan te schuiven aan een lange tafel tussen de engelse leden. Dit is veel leuker dan de pub aan de overkant dus we nemen plaats, bestellen wijn en bier en steak en hamburger. We vermaken ons prima, kletsen met diverse engelse clubleden waarvan niemand zeilt maar wel een klein bootje of rib hebben om zo lid te kunnen zijn. We hebben de afgelopen 2 dagen gemerkt dat we regelmatig worden aangesproken als we doir het dorp wonen en mensen ons de volgende dag herkennen en vragen wanneer we weer verder gaan en waarheen. Het is een heel gezellige en bijzondere middag met veel engelse humor! Rond 16.00 zijn we weer aan boird. Het is nog erg warm dus we nemen eerst een duik om af te koelen. Rond 18.00 meren vrienden uit Bruinisse met hun schip de Nelson naast ons af. We borrelen aan boird, toosten op Claudes verjaardag, wisselen de belevenissen uit en maken plannen voor morgen om eventueel naar Falmouth te gaan.

18 juli: River Yealm - River Fal: sochtends om 8.45 bellen we diverse havens in Falmouth en Plymouth maar alles zit vol. De Nelson besluit nog een dagje te blijven op de Yealm om daar rond te kijken en wij besluiten op de bonnefooi naar De river Fal bij Falmouth te zeilen en dan maar ergens te ankeren. Het is prachtig warm weer. De eerst helft kunnen we zeilen maar de tweede helft gaat de motor aan. Een grote groep dolfijnen speelt weer een kwartier lang rond de boot, het blijft een fantastisch gezicht! Om 17 00 komen we aan. Na ankeroogingen in 2 verschillende baaien worden we door een engelsman geattendeerd op Channel Creek dat tegen de meeste winden goed beschut ligt. We varen de rivier een eind op en gooien in Channel Creek ons anker uit  het is een prachtig baaitje en niet zo druk dus nog ruimte genoeg! Het is een rustige avond, we liggen hier prachtig. Morgeochtend komt er onweer aan, hopelijk houdt het anker!

1. Klazien.:
    19 juli 2022
    Die river Yealm klinkt supermooi en gezellig als ik dit allemaal lees. Geniet er maar van, dat hebben wij ook gedaan. NEt even op t strand gewandeld voor het te druk en te warm is . Verder all prima hier.
    Groetjes van ons.
  2. Adriana:
    19 juli 2022
    Zojuist een leuk gesprek gehad met Mama, en gehoord van de eerste onweersbui.Hoop dat alles goed is gegaan. Hier maken we ons op voor een hete dag. Rustig aan doen, drinken en binnen blijven. Wat ontmoeten jullie veel leuke mensen, ook zonder zeilboten, die graag een praatje maken. Prima. Groetjes.