19 juli - 21 juli: River Fal - Falmouth

22 juli 2022 - Falmouth, Verenigd Koninkrijk

19 juli: het is een rustige nacht gelukkig maar rond 5 uur begint het in de verte te rommelen. Dan om 6 uur komt vanuit het niets opeens een harde wind. Ik sta gauw op en zie het water opstuiven. Het anker houdt gelukkig goed maar voor ons is een Engels bootje aan het krabben. Hij drijft langzaam door de kreek maar raakt gelukkig geen andere schepen. De man staat rustig aan het roer en heeft de motor bij. Dan valt de wind ook net zo plotseling weer weg en is het weer rustig. Het begint even hard te regenen met een paar klappen onweer en dan is het voorbij. De zware buien trekken meer over zee onder ons langs gelukkig. We ontbijten binnen en Claude gaat nog even een uurtje werken. Het is inmiddels weer warm en zonnig en om ons heen vertrekken veel boten. Zodra Claude klaar is lichten we het anker en gaan we verder de rivier op richting Malpas. Daar is een drijvende pontoon met genoeg plek waar we aanmeren. Het wordt nu wel echt tijd om een paar dagen in een haven te liggen om boodschappen te doen, te wassen en de boot eens schoon te kunnen maken maar de havens liggen elke dag vol. Dus gaan we smiddags met de bijboot naar Malpas. Daar zit een coffee shop waar ze ook wat voedingsmiddelen verkopen. We scharrelen wat bij elkaar voor vanavond en gaan dan naar een pub The Heron inn met mooi terras met uitzicht op de rivier en drinken een wijntje/biertje voordat we weer terugkeren aan boord.savonds maken we een maaltijd van vacuum verpakte worstjes, een ui en paprika en wat aardappeltjes. We besluiten morgen met de bus naar Truro te gaan om boodschappen te doen bij een echte supermarkt

20 juli:Fal River: het is winderig en miezerig. Dit is wel even een overgang na al dat mooie weer van de afgelopen weken! Wel een prima dag om op pad te gaan naar Truro. De eerste bus gaat vanuit Malpas om 9.20 uur en gaat maar 3 keer per dag dus het is wel zaak dat we het halen. We zijn er ruim op tijd en uiteraard lukt het ook hier niet om in de bus contactloos te betalen. Ook deze busschauffeur is zo aardig om ons zonder te betalen mee te nemen naar Truro. Truro is de hoofdstad van Cornwall. Er staat een grote kathedraal die we als eerste bezoeken. Voor de kathedraal staat het helemaal vol met net afgestudeerden van de universiteit van Exeter die net hun graduation ceremonie hebben gehad compleet in togas met de hoedjes op. Het is wel leuk om te zien en wij gaan via een zij ingang stiekem even binnen kijken. Het is een prachtige kathedraal en we lopen er even rond terwijl om ons heen de voorbereidingen worden getroffen voor de volgende ceremonie. Daarna wandelen we door de stad. Er zijn veel winkels en marktjes maar het toont allemaal wat armoedig. Veel dikke en slecht geklede engelsen. De bus gaat pas om 13.15 terug dus we wandelen wat door de tuinen van de kathedraal en doen een uur voor vertrek de boodschappen bij de supermarkt en op een marktje voor de verse groenten en fruit. We hadden eerder al navraag bij het grote busstation gedaan waar de bushalte voor de terugweg was. We werden verwezen naar een grote bushalte bij de burgerking. Om 13.00 stonden we er al maar op het digitale overzicht met de bussen die het komende kwartier zouden komen, stond die van ons niet vermeld. De mensen om ons heen wisten het ook niet. Gelukkig kwam er om 13.10 een bus aan en konden we het vragen aan de chauffeuse. Dit was niet de goede halte, we moesten bij het museum zijn een paar 100 meter verder op. We hebben een enorme sprint getrokken met de zware boodschappen tassen en waren om 13.14 bij de juiste bushalte. De bus met dezelfde chauffeur kwam net aangereden en we konden weer zonder betalen mee. Bij het uitstappen hebben we hem 5 pond gegeven als bedankje. Dat mocht hij eigenlijk niet aannemen maar we waren de enigen in de bus dus niemand die het zag. De bus stopte precies voor de Heron inn en zijn we daar eert lekker gaan lunchen voordat we met de bijboot en alle boodschappen weer naar de boot terug gingen. Savonds maken we samen een plan voor morgen. We willen heel graag naar jachthaven van Falmouth. Tot nu toe was deze elke dag vol. Morgen ga ik om 8.45 bellen. Als dat niet lukt gaan we een paar dagen naar de Helford river.

21 juli: River Fal - Falmouth: om 8 uur gooien we al los om in ieder geval op tijd op de Helford aan te komen. Op de rivier is een steiger waar je water kan tanken. Dat gaan we eerst doen zodat dat de komende dagen geen probleem is. Terwijl we water tanken bel ik de havenmeester van Falmouth. Hij zet me op de wachtlijst als zevende en geeft het niet veel kans. Ik bel nog een andere jachthaven Mylor. Een heel aardige mevrouw, ze zet me ook op de wachtlijst maar geeft het helemaal geen kans. We bellen met onze vrienden van de Nelson. Ook zij hebben geen plek en staande vijfde op de wachtlijst. Zij hebben de afgelopen week elke dag gebeld en raken moedeloos en besluiten op de terugweg te gaan richting Salcombe. Ook wij weten het niet goed meer en besluiten een uur te ankeren om na te gaan of vertrekken naar Guernsey een optie is. We varen naar de baai van St Just, gooie het anker uit, bekijken het weer. Het moet kunnen maar het is zeker 16 uur varen en we hebben er niet veel zin in. Toch beginnen we voor te bereiden, bijboot op het dek, boerhammen smeren, alles zeevast zetten. En dan gaat de telefoon.... er is plek in de haven van Falmouth vrijgekomen. We zijn helemaal opgelucht, halen het anker op en binnen een half uur liggen we in een prima box! We bellen de Nelson maar zij hebben nog niets gehoord. Ze bellen zelf met de haven en krijgen ook een plek toegewezen. Ze waren gelukkig nog maar net uit Plymouth richting Salcombe vertrokken en verleggen de koers naar Falmouth. Ik regel gelijk muntjes voor de wasmachine en droger en smiddags hangt het beddengoed en kleding al te drogen! Het is zonnig met een lekker windje dus savonds is de eerste lading al droog! Om 18.00 komt de Nelson aan na een mooie zeiltocht. De toegewezen plaats aan de buitenkant van de steiger is niet erg comfortabel en na overleg met de havenmeester krijgen zij ook een mooie box toegewezen  we helpen ze verplaatsen en drinken nog gezellig een borrel met elkaar. Dan gaan wij aan boord koken en duiken er vroeg in.

1. Klazien.:
    22 juli 2022
    Fijn dat jullie een comfortabele box kregen in Falmouth. Het is wel heel erg druk deze zomer. Hier all prima
    En goeie vaart als jullie weer gaan zeilen.
  2. Adriana:
    22 juli 2022
    Wat zijn jullie al ver gekomen, ik heb de eerste dagen gemist. Al weer helemaal bij gekomen van de vervelende dagen en weer op de fiets gestapt. Heerlijk, gelukkig niet meer zo heet, goed te doen nu. Aardige buschauffeur, maar het waren dan ook aardige passagiers. Groetjes.