26 - 28 juli: falmouth - Helford river- Fowey

30 juli 2022 - Dartmouth, Verenigd Koninkrijk

26 juli: Falmouth - Helford: we staan om half 7 op en gooien precies om 7 uur los richting de Helford river. We komen samen met de Nelson rond 9 uur aan. Dit is het moment dat veel schepen net vertrokken zijn. We hebben het goed gepland want er liggen een paar vrije moorings (boeitjes) waarvan we er ieder een oppikken. Het is weer een prachtige dag en we laten gelijk de bijboot te water en gaan dan koffie drinken bij de Nelson en maken met elkaar het plan om een stukje van het coastalpath naar Trebuh gardens te lopen. De Nelson heeft problemen met de buitenboordmotor van de bijboot dus we gaan met zijn allen in die van ons. We cirkelen uiteraard eerst een paar keer rond onze boten om mooie fotos te maken en varen dan naar het strand . Het is laag water maar gelukkig is het met zn vieren goed te doen om de bijboot naar de vloedlijn te tillen. Bij dit strand zit ook een leuke pub waar we na de wandeling kunnen lunchen. Reserveren lukt niet, ze zitten een week van te voren al vol maar ze raden aan om als we terug zijn even binnen te lopen en te kijken wat mogelijk is. We gaan op pad, de mannen nemen veel fotos van de de baaien en vergezichten. Na 45 minuten komen we bij de ingang van de tuin. Ook hier hadden we moeten voorboeken maar ze doen niet moeilijk en we mogen ter plekke betalen en naar binnen. Het is echt een schitterende tuin in een vallei met veel watervalletjes en vijvers en prachtige subtropische planten. De mannen zijn zo bezig met fotos maken dat ze het presteren om ons, de dames, kwijt te raken... na wat heen en weer bellen vinden we elkaar gelukkig weer terug :) na 2 uur in de tuinen gaan we via het coastal pad weer terug en komen om 14.30 aan bij de pub. Net op tijd want lunch wordt geserveerd tot 15.00 uur. Er zijn wat lege tafels dus we ploffen toch wel wat vermoeid neer. We bestellen alle 4 een hamburger met lekkere frietjes en zitten heerlijk te eten. Daarna met de bijboot terug aan boord. Het is inmiddels hoog water waardoor we gelukkig maar een klein metertje de bijboot naar het water hoeven te tillen. Aan boord lezen we even wat en gaan dan rond 18.00 uur nog even naar de andere kant, naar het dorpje Helford.  Het is een prachtig dorpje met veel wit gepleisterde cottages. Er zit 1 pub aan het water waar we even op het terras gaan zitten voor een drankje. De mannen zien chickenwings op het menu staan en kunnen de verleiding niet weerstaan. De dames houden het bij een klein focacia broodje als een soort appetizer. Rond 19.30 zijn we weer aan boord en hijsen de bijboot weer op het dek en maken de zeilen klaar. Morgen vertrekken we rond 7 uur richting Fowey. We lezen nog wat buiten, het is doodstil tot er plotseling vanuit Falmouth een rondvaartpartyboot langskomt met harde muziek en dronken engelsen. Een rare gewaarwording. Na een rondje over de rivier zijn ze gelukkig gauw weer verdwenen.

27 juli: Helford - Fowey: en weer klokslag 7 uur gooien we los. Op de motor varen we naar Fowey, er is bijna geen wind maar wel weer zonnig. We spotten hier en daar dolfijnen en rond 10 uur komen we aan. Ook hier zijn op dit tijdstip nog een paar lege moorings. Eerst pakken we ieder een eigen mooring. Dan horen we van een Engelsman die met zijn bijboot langs komt varen dat het de dag ervoor heel druk was en iedereen dubbel lag. We zien ook heel veel klassieke scheepjes versierd met vlaggetjes op de pontoons liggen. We besluiten dan naast de Nelson te gaan liggen. Zij hebben ook een mooiere plek met goed uitzicht op het dorpje Fowey. Na de koffie gaat met hulp van de Nelson de bijboot weer te water en varen we naar het dorpje. Als eerste zoeken we een bakker op voor vers brood, daarna lopen we door het dorp en op mooie uitzichtspunten maken we fotos. Er komen steeds meer klassieke zeilschepen binnenvaren waarop de mannen besluiten snel terug te varen en aan boord van de Nelson de camera met telelens te halen. Eenmaal terug worden op de kade nog mooie fotos gemaakt en daarna besluiten we om thee met scones te eten op het terras aan de kade. Rond 18.00 zijn we weer terug en na het eten halen we met hulp van de Nelson de bijboot weer aan boord. Het is nog niet duidelijk waar we heen gaan morgen, Cawsand Bay bij Plymouth of Salcombe of Dartmouth.

28 juli: Fowy -Dartmouth : om 7 uur gooien we weer los. Het is zwaar bewolkt en boven land hangen buien. Niet ideaal weer om in een baai te liggen dus die optie vervalt. Wel staat er wat wind dus we zetten de zeilen erbij en de motor zachtjes bij richting Salcombe. Ondrrtussen heeft de Nelson contact met de haven van Dartmouth en om 9.30 krijgen we bericht dat er 2 vrije boxen zijn. Dat doet ons besluiten naar Dartmouth door te varen. Bij Salcombe komt de zon er weer bij. We zeilen nog een uur zoder de motor erbij maar met stroom tegen rond de kapen staat er toch te weinig wind om voortgang te maken. Na Salcombe gaat de motor weer aan en rond 16.30 meren we aan in Dartmouth. Savonds drinken we met de Nelson nog even koffie met fudge bij ons aan boord en besluiten morgen een rustagje te houde om te poetsen, wassen en boodschappen te doen. We zijn allemaal best wel moe en gaan vroeg naar bed.

1. Klazien.:
    30 juli 2022
    Leuk Jeanette. Jullie schieten al weer aardig op naar het Oosten. Hier is t ook prachtigweer. Dagje rust voor jullie lijkt me wel goed,na zoveel mooie wandelingen en de bijboot is ook best pittig !! Gr pa en ma.
  2. Adriana:
    30 juli 2022
    Er wordt weer lekker gesmikkeld iedere dag. Groot gelijk, en ook nog gezellig met elkaar. Ook hier iedere dag goed weer. Morgen een buitje, goed voor de tuin. Morgen komen Y. en E. Op de koffie, om hun vakantie verhalen te vertellen. Ook weer gezellig. Groetjes.