29 juli - 1 augustus : Dartmouth - Portland Bill

2 augustus 2022 - Weymouth, Verenigd Koninkrijk

29 juli: vanochtend doen we lekker rustig aan. Claude haalt vers brood bij het winkeltje in Kingswear dat bij nader inzien beslist niet vers is. We ruimen wat op en doen een handwasje. En we gaan met de ferry naar Dartmouth aan de overkant om in een supermarkt boodschappen voor een paar dagen in te slaan. Terug aan boord lezen we lekker in het zonnetje tot 16.30. Dan gaan we met de Nelson naar de yachtclub voor een biertje. Het is er gezellig druk, veel gereserveerde tafels voor de avond en het stroomt vol. We weten nog een tafeltje aan het water te bemachtigen met uitzicht op de baai. Ik durf het bijna niet meer op te schrijven maar we besluiten om daar te blijven eten :). Ik bestel een heerlijke lamsrack en Claude Heek (vis). Het is een heel gezellige avond en we besluiten morgen in Dartmouth te blijven om weer een gedeelte van het coastal pad te lopen.

30 juli: om 11 uur vertrekken we samen met de Nelson met de ferry naar de overkant. Vanuit Dartmouth start het coastal pad en loop je via de ingang van  de rivier langs een kasteel langs de kust en later door de velden naar Stoke Fleming. De grote attractie in Stoke Fleming is (ja ja) de Green Dragon pub. Deze wandeling hebben we 10 jaar geleden met de jongens ook gedaan en vonden we toen behoorlijk pittig vanwege pittige stijgende en dalende stukken.  Deze keer is het niet anders. Het is de zwaarste wandeling tot nog toe. Maar wel schitterend en heel afwisselend wat betreft de vergezichten. Maar net zoals 10 jaar geleden zijn we heel blij als we Stoke Fleming inlopen en de pub zien. En we hebben geluk. Als we om 13.50 binnenkomen wordt gelijk gevraagd of we willen lunchen. Tot precies 14.00 kan dit namelijk worden besteld. De engelsen zijn hier nogal strict in weten we uit eerdere ervaring dus we bestellen direct aan de bar en voor de verandering pizzas! Weer eens wat anders dan de sandwiches en hamburgers. Terug willen we met de bus. Van one eerdere tocht weten we nog dat de bus niet kwam en we uiteindelijk een taxi hebben genomen. De eigenaar van de pub vertelt ons dat de bus over 10 minuten komt. We trekken een sprintje naar de bushalte en zijn er binnen 5 minuten. En dan begint het ange wachten. Na een half uur nog steeds geen bus. Tegenover de halte zit een restaurant waar we vragen of de bus al is geweest. Ze weten het niet, soms  is de bus laat. We vragen of de eigenaar van het restaurant een taxi voor ons wil bellen. De taxi moet uit Dartmouth komen maar zal er over een kwartier zijn. Afijn 10 minuten komt de bus voorrijden. We vinden het wel heel sneu voor de taxichauffeur als we in zouden stappen dus we blijven netjes staan tot de taxi 5 minuten later voorrijdt. De man is verbaasd dat we er nog staan want hij was de bus net tegengekomen. Uiteindelijk is het ritje met de taxi nog goedkoper dan de busrit dus het was de moeite waard. Eenmaal terug aan boord doen we even een tukje en eten nog iets simpels. We besluiten morgen nog een dagje te blijven liggen.

31 juli: we zijn nog best wel moe van de wandeling gisteren en maken er een leesdag van. Het is bewolkt en er waait een stevige wind. Eind van de middag overleggen we met de Nelson hoe laat we morgen vertrekken naar Portland Bill. Dat luister nogal nauw vanwege de stroming om Portland Bill heen richting Weymouth. Normaliter gaan we altijd de haven van Weymouth in maar Thomas vaart samen met Hylke wedstrijden in hun RS500 in Portland Bill en we vinden het leuk om ze daar te treffen. Morgenochtend om 4.30 moeten we vertrekken om de stroom om de kaap op het juiste tijdstip mee te hebben. Vroeg naar bed dus!

1 augustus: exact om 4.30 gooien we los. Ik had gehoopt dat het al een beetje licht zou worden maar dat valt tegen. Dus zit ik met de spotlight op de punt om de vissersboeitjes te spotten. Ik zie er een paar, licht ze ook uit voor de Nelson en we komen veilig de rivier uit op zee. Er staat 10-15 knopen wind uit noordelijke richting dus de eerste uren kan er gezeild worden. Naarmate we dichter bij Portland Bill komen valt de wind zoals voorspeld weg en ronden we de kaap op de motor. Na de kaap trekt de wind weer aan en zeilen we de baai van Weymouth binnen. Het is prachtig weer en in de verte zien we de RS500 wedstrijden. We gaan daar ruim om heen en meren aan aan de visitorspontoon. Na een uur komen de RS500's binnen en spotten we Thomas en Hylke. Ze zien ons en varen vlak langs de steiger zodat we mooie fotos. Later komen Thomas en Hylke nog even aan boird borrelen en kletsen we gezellig bij.

1. Ekke en Yvonne:
    2 augustus 2022
    wat een leuk verslag weer en extra leuk dat jullie Thomas en Hylke hebben ontmoet! Wat boffen jullie met het Coastal Path zo dichtbij. Ik hoop dat jullie het boek kennen (zal haast wel). Verschil is wel dat zij de pubs en resto’s oversloegen en het met noedels moesten doen😜. Fijne reis verder en hartelijke groet
  2. Klazien.:
    2 augustus 2022
    Wat leuk dat jullie Hylke en Thomas al zagen zeilen bij het binnenkomen.
    En de fotos zijn goed gelukt, ik heb ze al op de mobiel. We fietsen nog regelmatig, maar morgen slaan we over , want het wordt hier weer 30 gr
    Groeten van Pa en Ma .
  3. Adriana:
    2 augustus 2022
    Er is iets met mijn scherm, er is maar een klein stukje beschikbaar, om je verslag te lezen ,en mijn verhaaltje te doen. Morgen maar weer even naar de Bib om hulp. Groetjes uit een warm Z.b.