3 juli -5 juli: Deauville -Cherbourg

6 juli 2022 - Cherbourg-Octeville, Frankrijk

3 juli Deauville: we slapen lekker uit en Claude gaat op pad om brood te halen. Hij komt terug met een vers normaal brood. We ontbijten buiten in de kuip en het brood is echt heerlijk. Dan pas biecht hij op dat hij hiervoor 6 euro heeft betaald.. maar het was het waard :) Daarna gaan we naar de vismarkt om een lekker visje voor op de barbeque te halen. We vinden de vismarkt altijd weer een belevenis. De vis is in grote stallen uitgestald en elke stal heeft een eigen terras waar je kunt eten. Om 11.uur in de ochtend zitten daar al chique fransen in vol ornaat oesters met glazen witte wijn te verorberen terwijl wij net ons ontbijtje achter de kiezen hebben! We kopen een paar grote crevettes en een dorade en lopen ook nog over de gewone markt waar we wat groente en fruit halen. 'S middags fietsen we langs de boulevard en strand van Deauville en langs het beroemde hyppodrome (paardenrennen). We lunchen nog even in een park vlakbij het strand van Deauville en gaan dan terug. Rond 18.00 gaat de barbeque aan op de steiger. De omliggende boten komen allemaal een kijkje nemen hoe onze barbeque (cobb) werkt en wat we erop hebben liggen. Claude heeft de dorade gevuld met schijfjes citroen en kruiden en hij smaakt uitstekend. Complimenten voor de kok!

4 juli: Deauville: we blijven nog een dagje liggen. De wind staat ongunstig NW en hard en we hebben geen zin om hier urenlang tegenin te hakken. We doen boodschappen bij de supermarkt en wandelen wat rond. Het is een lui dagje. Na wat overleg met de buren besluiten we dat wij om 3.30 in de ochtend in het donker vertrekken naar St Vaast. De buren willen een uur later vertrekken. Gelukkig is er inmiddels meer ruimte aan de steiger en verplaatsen we hun boot achter ons aan de steiger zodat ze morgenochtend niet door ons gewekt worden en wij zonder hen te storen kunnen wegvaren.

5 juli: Deauville - Cherbourg. We staan om 3 uur op en om 3.30 gaan de trossen los en varen we de haven in het pikkedonker uit. De wind is wederom Noordwest 10-15 knopen en we stuiteren het kanaal uit recht tegen de wind in. De eerste 2 uur zijn onaangenaam, we varen op de motor recht tegen behoorlijke golven in. Maar daarna wodt het dieper en daardoor worden de golven minder steil. We zien de zon opkomen en al gauw wordt de tocht aangenamer. De wind draait naar Noord en de koers naar St Vaast wordt bezeilbaar. We kunnen daar pas naarbinnen vanaf 2 uur voor hoogwater (rond 13.00). We besluiten om alleen op de fok te zeilen en zo de snelheid te verlagen dat we niet te vroeg aankomen. Inmiddels staat er nog maar 8 knopen wind (windkracht 2 -3), het is heerlijk weer en de zee is bijna vlak. We besluiten om door te gaan naar Cherbourg. We hebben dan wel stroom tegen rond de kaap maar de ergste stroom is er dan wel af. We hebben een rustig tochtje en meren om 17.00 aan in Cherbourg. Hier blijven we waarschijnlijk 2 dagen liggen en moeten nog besluiten wat de volgende haven gaat worden!

1. Klazien.:
    7 juli 2022
    Wederom leuk, Jeanette.
    Wij kochten in Cherbourg eens een flesje witte wijn. En zijn vertrokken naar Guernsey, het werd een beetje ruwe trip, we waren blij dat we in st .peterport konden afmeren en een welverdiend glaasje konden nemen . We waren nog bezig met springen zetten enz. toen we enorme knal hoorden vanuit de kajuit. We dachten dat onze motor ontplofte, maar zagen niks bijzonders. Tot we de wijn uit de salontafel zagen lekken…..
    We zijn benieuwd wat de volgende haven wordt. Hier vandaag wolken en wind tot 7bft. Anton onderweg van Vliss naar Wemeldingen.
  2. Adriana:
    7 juli 2022
    Vandaag je nieuws gelezen, altijd weer fijn. Ik kon voor ik wegging nog een brief naar Jolanda sturen. Wel jammer dat, niet één van ons beiden er heen kon gaan. We hebben een prachtige reis en al veel mooie plekken bezocht. Leuk gezelschap en plaats genoeg in de bus. Het lopen gaat nog prima, dus ik kan nog best mee. Ben benieuwd hoe jullie verder gaan. Adriana.
  3. Jeanette:
    12 juli 2022
    Wat fijn om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Geniet ervan en de hartelijke groeten terug aan de andere reismeisjes!