6 -8 juli Cherbourg - Guernsey

10 juli 2022 - St Peter Port, Guernsey, Kanaaleilanden, Verenigd Koninkrijk

6 juli: Cherbourg: Na de lange tocht van gisteren doen we het vandaag rustig aan. Ik doe diverse handwasjes en maak de badkamer schoon. Claude werkt wat en smiddags gaan we samen op de fietsjes naar een grote supermarkt waar we allerlei franse lekkernijen inslaan. Eind van de dag raken we in gesprek met onze duitse buren met een Hallberg rassy 39. Zij willen in 5 jaar tijd de wereld rond! Zij zijn inmiddels met een groep van 3 duitse schepen die alledrie voor langere tijd op reis zijn. Er zijn veel schepen om ons heen die langere tijd op pad zijn, meestal 4-6 maanden. Sommigen brengen hun schip naar Portugal of de Middellandse zee of een rondje Azoren. Leuk om alle plannen en ideeen te horen!

7 juli: Cherbourg: we blijven nog een dagje liggen want er staat een stevige westenwind en dan wil je met een harde stroom mee niet de kaap ronden vanwege de enorme golven die daardoor ontstaan. Claude vervangt de V-snaar van de motor en ik doe nog een wasje. Smiddags gaan we het oude centrum van Cherbourg in. Het is heel klein maar wel heel gezellig met diverse leuke winkeltjes en terrasjes. Savonds maken we de boot klaar voor vertrek. De wind staat morgen Noord en is minder hard, ideaal om de kaap te ronden. We verwachten een grote uittocht want de haven gaat binnen een paar dagen dicht vanwege een  zeilevenement. Wel vervelend dat je er niet vanuit kan gaan dat een zeehaven altijd toegankelijk is. Maar wij zijn in ieder geval op tijd weg.

8 juli :Cherbourg -st Peter Port Guernsey wederom staan we om 5 uur op en kleden ons snel aan. De duitse boten naast ons zijn ook allemaal al druk bezig. Om half 6 gooien we los en vertrekken met een hele groep schepen richting de kanaaleilanden. We vliegen met 11 knopen rond de kaap, het water is woelig maar grote golven zijn er niet. Na het ronden van de kaap komt er wat wind en (motor) zeilen we naar Guernsey. De buitensteigers zijn overvol maar dan komt de havenmeester ons tegemoet in zijn bootje en vraagt of we in de haven midden in de stad willen liggen. Daar is nog plek genoeg. Met een diepgang van 2 meter zou dat moeten lukken. Voor de haven zit onderwater een drempel. Eerst moet het water nog stijgen voordat we hieroverheen kunnen. We wachten anderhalf uur aan een speciaal hiervoor gereserveerde wachtsteiger. Ik maak een lekkere ommelet en Claude bergt de zeilen op. Net na onze lunch kunnen we erin en krijgen een mooi plekje langs de steiger toegewezen. Het ligt heel erg leuk met mooi uitzicht op de huizen en een kerk aan de kade. We zijn wel moe en blijven lekker aan boord, een beetje lezen en vroeg naar bed. De komende twee dagen gaan we het eiland verkennen!

1. Adriana:
    11 juli 2022
    Wat een mooie reis, maken jullie. Lees het verslag ook voor aan de andere reismeisjes. Gisteren zeven uur in de benen geweest. Het was een vrije dag. Vandaag de mooie treinreis met de Bernina expres en bezoek aan St Moritz. Het is nu zeven uur we moeten vroeg ontbijten. De zon is alweer volop aanwezig. We treffen het toch zo, dat beseffen we in alle opzichten, lieve groet .van ons allen.
  2. Klazien.:
    11 juli 2022
    Prachtig eiland Guernsey ! Je bent in paar minuten op t kustwandelpad vanaf de jachthaven, heel mooi.
    Af en toe voel ik een klein steekje heimwee als ik jullie verslag lees.
    Maar we genieten mee hoor.
  3. Ambam:
    11 juli 2022
    Klinkt erg leuk allemaal, misschien doen jullie wel inspiratie op om ook een rondje om de wereld te zeilen.... wij hielden het afgelopen week bij een rondje Zeeland. Ook leuk.