Dinsdag 7 augustus Oostende - Vlissingen

7 augustus 2018 - Vlissingen, Nederland

De stroom richting Vlissingen liep al mee vanaf 7 uur dus weer vroeg uit de veren. De hele haven lag volgebouwd maar vanaf half 7 begon iedereen te vertrekken en voeren we met ongeveer 10 -15 schepen richting Vlissingen. Het was maar 30 mijl en wederom geen wind dus weer een tochtje op de motor. Voor de rede van Vlissingen lag een groot kraanschip ten anker. Er lagen op behoorlijke afstand van dit schip 2 sleepboten. Wat bleek nu, deze sleepboten lagen bij de ankers van dt schip. Tussen de sleepboten en het kraanschip lagen dus grote kabels. Dit was voor de aankomende jachten niet te zien maar elk jacht dat in de buurt van de schepen kwam werd opgevangen door een rib (grote rubberboot met zware buitenboirdmotoren ) en er werd netjes uitgelegd hoe je er omheen moest varen. Wij waren hiervoor al gewaarschuwd door mijn vader dus we passeerden op de juiste afstand. Toch voer de rib met ons mee tot we voorbij de sleepboten waren. Toen we de Michiel de Ruijterhaven invoeren stonden mijn ouders, broer en zijn zoon al op het havenhoofd te zwaaien en foto's te maken. Toch altijd weer een leuk welkom na zo'n reis! Mijn broer lag met zijn schip ook in de haven en besloot spontaan nog een nachtje te blijven. Het werd al gauw bloedheet in de haven dus gauw de zwemspullen aan en samen met mijn broer en neefje naar het strand bij mijn ouders voor de deur. Het was zo warm dat het binnen 10 minuten nadat je had gezwommen alweer heet was. Ik denk dat ik er wel 5 keer in ben geweest. Zelfs mijn vader vond het zo warm en de temperatuur van het water zo hoog dat hij ging zwemmen! Dan moet het echt wel heel erg warm zijn geweest!
Eind van de middag begon het helemaal te betrekken en kwam er een donkere lucht aan. Claude en mijn broer zijn uit voorzorg naar de boten terug gegaan. Er was gewaarschuwd voor zware windstoten. Maar het bleef voiralsnog bij een paar druppels en een beetje wind. Ik ben met de jongens nog een borrel gaan drinken bij mijn ouders en daarna zijn we met de auto terug gebracht naar de jachthaven. Het was benauwd in de haven en binnen in de boot. Rond 23 uur begon het in de verte te onweren. Het kwam niet echt over ons heen maar het regende wel de hele nacht. Hierdoor moesten alle luiken en ramen dicht en bleef het erg benauwd binnen. Dit gecombineerd met een verdwaalde mug zorgde voor een doorwaakte nacht.