Zondag 4 augustus 2019: Dover-Duinkerken

5 augustus 2019 - Duinkerke, Frankrijk

We werden wakker met een zonnetje maar geen zuchtje wind. Eerst maar eens rustig ontbeten want we konden pas rond 11 uur vertrekken vanwege de stroom en we lagen uiteraard ook weer vast in de modder. Terwijl we zaten te ontbijten werd er weer een kanaalzwemmer afgezet.  Hij had een soort paars michelin pak aan. Hij zal wel zwaar onderkoeld zijn geweest en werd zo weer op temperatuur gebracht.

Rond 11 uur dreven we weer en zijn we uit de marina vertrokken. Bij de uitgang van de grote haven moesten we nog even wachten op 2 binnenkomende ferries en daarna op de motor richting Frankrijk. Het was een rustige overtocht. In de shippinglane was weinig scheepvaart dus nergens voor hoeven uitwijken gelukkig. Eenmaal aan de overkant was het nog 26 mijl naar Duinkerken. We hadden flinke stroom mee en wind op de kop dus ook dit stuk motorend gedaan. Onderweg kwamen we heel veel Nederlandse schepen tegen, allemaal onderweg naar Duinkerken. In Duinkerken kozen we voor de rechter haven en werd het stapelen. De sfeer was gelijk anders. In Boulogne was blijkbaar door alle drukte al bonje tussen schepen geweest bij het aanleggen. Wij kregen buren en toen een groot stalen zeilschip naast hen wilde gaan liggen vonden ze het te groot en mocht het niet. De mevrouw van het schip naast ons vond dat Claude dit maar moest gaan zeggen. We hebben ze gezegd dat ze dit zelf maar moesten oplossen. Uiteindelijk droop het grote schip toch af.

Morgen beslissen we of we door gaan of een dagje in Duinkerken blijven liggen.

1. Ekke en Yvonne:
    5 augustus 2019
    Tjonge het leest af en toe als een spannend verhaal, Jeanette, zeker voor ons als landrotten. Ik heb veel geleerd over het vakantieleven op en met een boot maar het is vooral heel leuk om jullie zo te volgen. Kun je nog niet twee weken bijboeken ;-) ?
    Ondertussen komt Nederland weer dichtbij en is de reis tot nu toe goed verlopen, toch? Nog fijne dagen toegewenst en hartelijke groet uit Vianen