Maandag 23 juli St Agnes - New Grimsby sound

23 juli 2018 - Scilly-eilanden, Verenigd Koninkrijk

Na een boerennacht stonden we rond 9.30 op. In de kuip ontbeten en toen gelijk met het bijbootje op pad om het eiland Gugh aan de overkant van de baai te ontdekken. We hebben er rondgewandeld dwars door een meeuwenkolonie en we hadden een prachtig uitzicht op St Mary's het hoofdeiland. Daarna moesten we nog op zoek naar brood. We hadden gehoord dat er een klein winkeltje annex postoffice moest zijn en na even vragen aan een local was het zo gevonden. Al het basisvoedsel was aanwezig. Brood kwam uit de vriezer en verder nog wat groente , aardappelen en boter bij elkaar gescharreld. Met de bijboot weer terug aan boord en na de koffie werd het anker gelicht. Dit ging niet geheel vlekkeloos. Het zat muurvast op 12 meter diepte maar na wat gepiel kwam het gelukkig toch ineens los. Vervolgens ging de tocht op de motor naar New Grimsby Sound. Dit was nog behoorlijk spannend, we moesten namelijk over de Tresco Flats, een serie ondiepe zandplaten met diverse rotspartijen. Om hier overheen te varen hadden we een beschrijving uit een boek van Clemens Kok. Dat ging ongeveer zo: aan je rechterzijde zie je het droogvallende Nut rock liggen. Vaar hier op enkele bootlengtes aan stuurboord voorbij. (Dan krijg je natuurlijk discussie over hoeveel bootlengtes.)
Dan zie je de Little rag ledge beacon met een rode radarreflector. Draai hier in een geleidelijke bocht naartoe zodat je de rotsobstructies aan weerszijden vrijvaart (dit levert natuurlijk discussie op over hoe geleidelijk die bocht dan wel moet zijn) maar, zegt het boek, gelukkig is het water glashelder en kun je de rotsen onderwater goed zien.(jeanette op de punt om naar rotsen te speuren). We zijn er gelukkig goed doorheen gekomen en lagen om 14.00 in de baai. Deze baai ligt tussen twee eilanden in, Tresco en Bryher. 'S middags zijn we de noordkant van Tresco gaan bekijken. We hebben Cromwel castle en kings Charles castle bezocht. Vanuit deze ruines hadden we prachtig uitzicht over de baai en de noord en oostkust van het eiland. Er groeit veel hei op het eiland en een vergelijking met Terschelling was gauw gemaakt. Pas om 18.30 waren we terug op de boot. Laat gegeten en vroeg naar bed.