Zaterdag 13 juli - 15 juli 2019: Herkingen-Falmouth nonstop

16 juli 2019 - Falmouth, Verenigd Koninkrijk

Het plan was om vrijdagmiddag om 16.00 te vertrekken maar dit bleek wat te ambitieus. Vrijdagavond rond 22.00 waren we aan boord, gauw alles uitgepakt en gaan slapen want de volgende ochtend om 5.30 uur ging de wekker. We hadden geen vastomlijnd plan maar wel was duidelijk dat het de Zuid engelse kust zou gaan worden. Om 6.30 lagen we voor de sluis maar deze ging pas om 7.00 uur open. Om 7.30 voeren we de Oosterschelde op. Dit was eigenlijk te laat om de Roompotsluizen nog enigszins relaxed te kunnen halen. Als we er niet voor 11.00 zouden zijn, moesten we tot 17.00 uur wachten omdat gedurende die tijd het te hoog water zou zijn waardoor we niet onder de brug konden in de sluis. Na enige discussie besloten we via het kanaal van Hansweert en over de Westerschelde de zee op te varen.

Rond 13.00 waren we bij Vlissingen en hadden we nog even contact met het thuisfront. Halve wind met een windkracht 4 voeren we langs de Belgische kust. We hadden voor Nieuwpoort nog een bijna aanvaring met een grote walrus. Hij dobberde daar rustig rond en week geen meter uit! Het zeilen ging zo lekker dat we besloten de nacht door te varen. Dit betekende wel dat we in het donker de shippinglane over moesten varen maar de apparatuur laat goed zien waar en hoe hard alle schepen varen dus geen probleem. Met een stevige noordwestenwind, inmiddels windkracht 5, staken we over. Het was dus gewoon hartstikke druk in de shippinglane waardoor van wachtlopen helemaal niets kwam en we alledrie (Thomas is ook mee) de hele nacht in touw waren. Maar rond 3.30 waren we bij Dover, de wind werd minder en we zagen het wel zitten om verder te gaan. Na Dover viel de wind weg en ging de motor aan op naar Wight. De zon kwam er al gauw bij en het werd een relaxed dagje met een lunch van wraps, een spelletje Go spelen en al thuisgemaakte kipkerrie verorberen. Bij Wight constateerden we dat het weer goed bleef met oostenwind. Het was zo relaxed dat we besloten nog een nacht door te varen. Dit was voor ons de eerste keer maar de omstandigheden waren ideaal dus proberen maar. Bij Poole werd het donker en maakten we een soort wachtschema. Om de beurt 2 uur buitenzitten op de uitkijk. De zee was spiegelglad en er stond een bijna volle maan maar het werd wel koud. In deze eenzame uurtjes was er wel app contact met 2 andere bevriende boten die ook de nacht doorvoeren. Dat gaf nog wat afleiding. Zo kwamen we prima doir de tweede nacht en begin van de ochtend waren we al bij Salcombe.  Na enig beraad kozen we unaniem omdoor te varen naar Falmouth. Dit was dan gelijk ons verste punt en zo kunnen we in drie en een halve week op het gemak in kleine stukjes terug. Weer een prachtige zonnige dag. Drie keer hadden we bezoek van dolfijnen en rond half 3 meerden we aan in Falmouth. Moe maar voldaan zijn we eerst maar eens na 3 dagen... gaan douchen en daarna een fles rose opengetrokken.  Claude heeft vervolgens couscous gemaakt. Dit rook zo lekker dat we commentaar kregen van onze engelse achterburen en we een zeer brutale zeemeeuw op bezoek kregen die we met de pikhaak tot 3 keer toe moesten wegjagen. Ik heb nog een poging gedaan om te lezen maar ben na 2 bladzijden in slaap gevallen.