Donderdag 26 juli Falmouth - Salcombe

26 juli 2018 - Salcombe, Verenigd Koninkrijk

Vandaag starten we toch echt de tocht terug naar huis. Om 8 uur verlaten we de haven van Falmouth op weg naar Salcombe, zo'n 50 mijl te gaan. In de baai bij Falmouth staat een aardig windje. Claude hijst hoopvol de zeilen maar zodra we uit de baai zijn valt de wind weer weg en gaan we weer verder op de motor. We hebben nog nooit zo weinig kunnen zeilen op een vakantie maar goed we zijn op de motor wel heel ver kunnen komen. Elk nadeel heeft zn voordeel ...

De jongens blijven slapen en wij motoren stug door naar Salcombe. Plotseling zien we een hele groep dolfijnen in de verte passeren. Ik begin op de de romp van de boot te slaan en een aantal dolfijnen komt direct onze richting uit. De jongens schieten gelijk de kajuit uit en met zijn vijven op het voordek genieten we van twee dolfijnen die zeker een kwartier in de boeggolf blijven zwemmen. Claude heeft veel foto's gemaakt waarvan er zeker twee gelukt zijn :)

Rond 16.00 varen we Salcombe binnen. Het blijft een prachtig gezicht, dit stadje met alle gekleurde huizen en strandjes aan de rivier. We krijgen een boei vlak voor het stadje en als we eenmaal aan de borrel zitten, vergapen we ons aan alle borrelboten met en zonder muziek die langs varen. De havenmeester moet een paar keer optreden vanwege het overtreden van de snelheidslimiet. We zien ook veel stand up paddle boards, zeilbootjes en surfplanken. Kortom een gezellige chaos om ons heen.

Voor zaterdag en zondag is veel wind voorspeld. We hadden hier morgen wel een dagje willen blijven liggen. Maar de wind wordt zuidelijk en dan rolt de deining zo binnen. De havemeester vertelt ons dat waar we nu liggen a bit bumpy wordt. We mogen wel achter in de rivier liggen maar dan moeten we met die harde wind en regen wel een heel eind varen met het bijbootje om bij het stadje te komen. We beslissen om morgen te vertrekken, nog even uitzoeken waar we het meest beschut liggen.

1. Klazien.:
    28 juli 2018
    Prachtige fotos jongens ! Leuke herinneringen voor later. Helaas geen walvissen, maar wij hebben thuis nog wel een paar hele grote bultruggen .😉😉