20 juli 2019: Falmouth - Malpas

20 juli 2019 - Truro, Verenigd Koninkrijk

Vanochtend vroeg uit de veren. Vers brood voor een paar dagen halen en water tanken. Dat water tanken viel nog niet mee. We betalen 46 pond per nacht maar een fatsoenlijke waterslang is er niet. De slang is te kort, er liggen losse stukken bij maar de koppelingen om ze aan elkaar te zetten passen niet. Onze eigen waterslang hebben we uiteindelijk maar professorisch aan de korte waterslang gekoppeld. Dat werkt tot hij halverwege de tankbeurt toch weer losschiet. Claude zet de stukken weer aan elkaar, zet de kraan weer open maar door de waterkracht schiet de slang aan boord uit het watertankgat en spuit recht door het open voorluik in het bed van Thomas.... Ik hoor gevloek en duik bovenop de slang. Thomas zat in zn bed op de laptop maar kon schade aan de laptop gelukkig voorkomen. Met handdoeken alles weer een beetje opgeknapt en drooggemaakt.

Na het ontbijt zijn we de rivier opgevaren. Er stond nog een stevige wind maar naarmate we verder voeren werd het steeds rustiger. Het was een prachtige tocht van anderhalf uur. De rivier wordt steeds smaller en kronkelt tussen de heuvels. Midden op de smalle rivier ligt dan opeens een groot zeeschip. Als schepen moeten wachten op lading, is dit een hele goedkope plek om voor langere tijd te liggen lezen we in de pilot. Het schijnt dat tijdens de crisis hier meerdere grote schepen lagen. Nu ligt er gelukkig maar één. We varen vlak langs het schip verder de rivier op. Hier en daar liggen drijvende steigers midden in de rivier. Je moet dan met het bijbootje naar de kant. Wij nemen de laatste drijvende steiger vlakbij een klein dorpje Malpas. Verder varen gaat niet, want het wordt steeds ondieper. Nog wat verderop ligt Truro maar dat is met laag water zelfs met de bijboot niet bereikbaar. 'S-middags gaan we er met de bijboot opuit. We varen een stuk verder de rivier op, zien in de verte de kathedraal van Truro en leggen aan bij Malpas. Eerst wandelen we een stuk van het public footpath en daarna gaan we naar een bekende  local pub, the Heron inn. Terras aan het water maar we kunnen de Calanche net niet zien vanwege een bocht in de rivier. We bestellen een vis schotel om te delen en genieten op het terras. Rond een uur of vier stappen we weer in de bijboot en varen terug.

Avondeten hebben we maar overgeslagen na deze vullende visschotel. Morgen beginnen we aan de terugweg en gaan we een tocht over zee maken richting Plymouth. De bijboot ligt al op het voordek. Morgenochtend om 9 uur is de kentering van de stroom en stroomt het even niet langs de drijvende steiger en is dit hierdoor een goed moment om te vertrekken.

1. Klazien.:
    21 juli 2019
    Jullie hebben heerlijk lang de tijd om die mooie rivieren te verkennen. Hoop dat Thomas zn kooi opgedroogd is en zn ipad nog werkt. Gelukkig was het niet de dieselslang.....Goeie reis naar Plymouth. Hier ook prachtig weer.
  2. Ekke en Yvonne:
    21 juli 2019
    Spannend verhaal hoor met de koude douche van Thomas maar er blijft genoeg ontspanning over met op z’n tijd een hapje en borrel. Veel plezier!!!