Dinsdag 23 juli 2019 River Yealm

24 juli 2019 - Wembury, Verenigd Koninkrijk

Gisteren konden we door de mist heen wel zien dat het hier erg mooi moet zijn. En dat werd vanochtend in het zonnetje helemaal bevestigd. Van de havenmeester hadden we een boekje gekregen waarin mooie wandelroutes stonden. We kozen er een 2-uur durende wandeling uit langs de river Yealm, richting de riviermonding en via het coastal path een stuk naar het zuiden en dan binnendoor terug naar het dorp. Vlak voor we vertrokken kwam de Janjorem, onze buren uit Herkingen, binnengevaren. We zijn hen eerst even gaan begroeten, een borrel eind van de middag afgesproken, en toen naar de landing gevaren. De wandeling begon aan de overkant maar eindigt bij de landing voor de bijboten dus vanaf de landing met een watertaxi naar de overkant gevaren. Het was maar een klein stukje dus ik heb even onderhandeld over het tarief en wat korting weten te regelen. De wandeling was echt schitterend. Het eerste gedeelte hoog langs de rivier door een bos met hier en daar prachtig uitzicht op de rivier. Het tweede gedeelte liepen we over de kaap tussen koeien en schapen met uitzicht op zee en eindelijk een goed uitzicht op Mew stone, die rots die we in de mist niet hadden gezien.  De mist moet wel echt heel dicht zijn geweest ;)

Na bijna 2 uur kwamen we in het dorp dat ligt aan de overkant van het dorp waar de landing is. Het was nog niet zodanig laag water dat we door de rivierbedding konden lopen dus even een biertje en wat frietjes gegeten in de plaatselijke pub, the Swan inn. Thomas is daarna gaan inspecteren of we het water al laag genoeg was. Het moest te doen zijn als we onze schoenen uit zouden doen. Uiteindelijk liepen we kniediep door de rivierbedding naar de overkant maar het was gelukkig niet glad. Claude had wel zijn camera bij zich dus hij mocht beslist niet vallen. Alles ging prima en aan de overkant bij de postoffice nog wat brood gehaald. Daarna langs de rivier een mooi pad terug gelopen naar de landing waar de bijboot gelukkig nog lag. Aleemaal even gedoucht en toen met de bijboot, gewapend met een fles rose, naar de Janjorem voor een borrel. Gezellig met elkaar bijgekletst en ervaringen over havens en natuurlijks pubs gedeeld. Daarna aan boord gekookt, de bijboot weer uit het water getakeld en alles klaar gemaakt voor de tocht van morgen.

Het was een dag met mooie uitzichten en veel gezelligheid.