Zondag 15 juli Sommelsdijk-Plymouth

15 juli 2018 - Plymouth, Verenigd Koninkrijk

Na nog een paar dagen hard werken kan ik vandaag ook samen met de jongste twee op vakantie. Maar het was het waard want Claude heeft met Pa en vriend van Pa en oudste zoon de Calanche al naar Salcombe gevaren. Ze zijn woensdag middag om 15.00 vertrokken uit Herkingen en kwamen tegen middernacht in Zeebrugge aan. Met een stevige noordenwind was dit nog een pittig zeilochtje. Er stond een behoorlijke deining maar de vaart zat er goed in en de heren hebben de Calanche in het donker keurig naar binnen geloodst. De twee oudere heren (78 en 82) wilden heel graag mee onder een voorwaarde: geen nachttochten meer. Om 5 uur werd het alweer licht en er stond stroom mee dus zijn ze weer vertrokken. De zee was veel kalmer en het werd een dag van af en toe wat zeilen al dan niet gecombineerd met de motor. Rond 22.00 waren ze al in Eastbourne. Claude kwam een oud huisgenoot uit zijn studententijd tegen, dus daar aan boord nog even gezellig geborreld.
De volgende ochtend kon er worden uitgeslapen. Het tij ging pas eind van de ochtend meelopen. Ik verwachtte dat ze de Solent op zouden varen maar zag op marine traffic dat om Wight heen werd gevaren. Rond 22.00 gingen ze ten anker bij Studland Bay. Een prachtig plekje met uitzicht op Old Harry and his Wife!
Zaterdagochtend zijn ze rond 11.00 vertrokken en bleven vlak langs de kust varen om stroom mee te hebben terwijl een halve mijl uit de kust er 3 mijl stroom tegen stond. Een ideetje van oudste zoon, de tacticus aan boord. Hierdoor lukte het met extra uren stroom mee om in een keer door te varen naar Salcombe. Er is weinig gezeild die dag maar het schoot wel lekker op! Rond 21.00 kwamen ze in Salcombe aan. Er moest van de havenmeester nog even verhuisd worden naar een andere mooring en na een borreltje lekker vroeg naar bed.
Zondag zijn ze doorgevaren naar Plymouth, een uurtje of twee nog kunnen zeilen met het oranje zeil. Daarna was de wind echt op en moest de moter weer aan.
Ik vertrok dezelfde dag om 7.30 van huis in de auto van mijn vader. Om 10.30 was ik bij kanaaltunnel en om 11.30 aan de overkant. Helaas hadden we op de rondweg bij Londen te maken met een uitgebrande auto (snelweg half uur lang helemaal dicht en daarna maar een rijstrook open). Vervolgens was er verderop ook nog een vrachtwagen gekanteld en heb ik een afslag eerder genomen om binnendoor op de volgende snelweg te komen. Gelijk weer even mijn rotondes kunnen oefenen met links rijden, het waren er zeker 10! Onderweg kregen we te horen dat we naar de Sutton harbor in Plymouth moesten rijden. De tomtom ingesteld en om 17.30 kwamen we aan. We werden door de mannen opgevangen, de auto werd uitgeladen en de havenmeester had een mooi parkeerplekje aan de haven geregeld.
Na een borreltje aan boord zijn we op zoek gegaan naar een leuk restaurant. Dat was nog een hele zoektocht want er waren overwegend pubs met dronken engelsen. Dat zal wel te maken hebben gehad met de WK-finale tussen Kroatië en Frankrijk die middag...
Uiteindelijk vonden we een leuk restaurant gerund door een turkse familie. Het eten was zeer verzorgd en erg lekker, het was een heerlijke avond!
Daarna aan boord wat banken verbouwd tot slaapplekken zodat we met 7 man konden slapen. Morgen vertrekken de twee oudere heren weer richting Nederland!