Maandag 16 juli Plymouth -Fowey

16 juli 2018 - Fowey, Verenigd Koninkrijk

Vandaag vroeg op want Pa vertrok samen met zijn vriend weer richting Nederland. Om 7 uur zwaaiden Claude en ik hen uit en zagen nog hoe ze de bocht rechtsaf gelukkig ruim namen zodat ze op de linkerhelft van de weg uitkwamen. Het is toch altijd weer even wennen, dat links rijden en zeker als je gelijk in een grote stad moet starten. We zijn weer even terug in bed gekropen en om 10 uur weer opgestaan. Eerst maar eens opgeruimd, tassen uitgepakt en rustig ontbeten. We wilden niet nog een nacht in deze haven blijven voor 50 pond dus we bekeken twee opties. De eerste was ankeren in Cawsandbay. De tweede was doorvaren naar Fowey. Samen met de jongste ben ik boodschappen gaan doen in een grote mall bij Marks en Spencers. Voor 4 dagen vers eten ingekocht terwijl de overige mannen de rubberboot gingen oppompen en de vertrektijden bekeken.
Toen we terugkwamen was het intussen zwaar bewolkt en begon het zowaar wat te miezeren. Dit maakte ankeren in een baai wat minder aanlokkelijk. We kozen voor de optie Fowey. Gauw nog even geluncht en de sluis opgeroepen. Na een kwartier werden we opgeroepen. Gauw gooiden we los maar blijkbaar waren we niet snel genoeg. Terwijl we opstoomden kregen we bericht van de sluiswachter dat hij de sluis weer dicht wilde doen omdat hij ons niet zag aankomen. Nog een tandje erbij dan maar en na nog een misverstand over wat nu de ingang van de sluis was, lagen we er in. Eenmaal buiten stond er een wnw wind. Ongeveer 10 knopen. We hebben anderhalf uur opgekruist om toch even te kunnen zeilen. Daarna moest toch echt de motor weer aan om op tijd in Fowey te kunnen zijn.
Voor mij tijd om even de oogjes dicht te doen. Ik lag echter nog geen minuut of ik schoot weer overeind. De motor was afgeslagen....
In het voorjaar bleek onze hele dieseltank vervuild te zijn en hebben we deze helemaal laten reinigen. Maar misschien toch nog wat vervuiling in de leidingen? Ook hadden we een dubbele wierfilter laten plaatsen. En dat was ons geluk vandaag. Met een handel switchten we naar de andere wierfilter en we konden weer starten! Wat een opluchting, dat is geen fijn gevoel zo op zee zonder motor!
Verder op de motor naar Fowey, de lucht brak ondertussen open en het was schitterend binnenvaren bij Fowey. Het was wel erg druk maar we vonden nog een plek waarbij aan twee moorings moest worden vastgelegd. Met zoveel man aan boord ging dit vlekkeloos. Eerst de voorste mooring langs bakboord opgepikt. Vervolgens langzaam achteruit naar de achterste mooring en deze opgepikt. We liggen prima! Bijbeboot alvast te water geladen en toen lekker geborreld in de kuip. We liggen hier prachtig met uitzicht op Fowey. Morgen maar eens aan wal voor een wandeling en misschien een lunch!

1. Ambam:
    18 juli 2018
    Ziet er mooi uit daar, Jullie schieten lekker op. Rondje om Fastnet?