Donderdag 29 juli: St. Vaast -Le Havre

30 juli 2021 - Le Havre, Frankrijk

Vandaag vertrekken we naar Le Havre samen met de andere twee Hallberg Rassys. De sluis gaat iets na 12 uur open en rond half 1 durven we het aan qua diepte en stroming in de haven om los te gooien. Terwijl wel onze box uitvaren moeten we even gas terugnemen omdat een ander schip achter ons passeert. Blijkbaar staat er toch nog stroming de haven in want ik zie gelijk dat de boeg vreemd afbuigt en ik kan nog net door flink af te houden een lichte aanvaring met de buren voorkomen.

We varen de haven uit en er staat gelukkig voldoende wind om lekker te kunnen zeilen. We hebben een heerlijke zeilmiddag maar rond 17.00 valt de wind weg en besluiten we de motor bij te zetten om niet in het donker aan hoeven te komen. Daarnaast is er een flinke storm op komst en willen we een goed plekje in de haven hebben. We hebben nog flink stroom tegen. Ik maak onderweg nog een rijstmaaltijd met een heerlijk prutje Shanghai van de slager in St. Vaast. Vlak voor donker komen we aan bij de haveningang van Le Havre maar worden tegengehouden door de capitaineriedie aangeeft dat we snel de ingang moesten oversteken om daar te wachten tot een groot containerschip naar buiten was gekomen. Uiteindelijk konden we de jachthaven in en deze bleek bomvol met passanten te liggen. Eerst vonden we een zeer smalle box waar we ingingen maar al gauw besloten dat we hier met een beetje wind niet makkelijk meerweg konden komen. Verderop vonden we een wat betere plek en zijn we toch weer verhuisd. Het was een flink wrikken en trekken maar met behulp van de hallberg rassy kennissen lagen we rond 22.30 dan toch stormbestendig op een goed plekje!

1. Klazien.:
    30 juli 2021
    Leuk verslag weer Jean. Fijn dat jullie nog een wat betere box gevonden hebben in al die drukte. Mooie foto van die golven die op de pier beuken…
    Hier nu ook 7-8 bft. Flappie is fit en vrolijk !!!
  2. Adriana:
    31 juli 2021
    Adriana
    31Juli
    Morgen weer een nieuwe Maand.De tijd vliegt om. Fijn dat Flappie het weer goed doet. Gisteren een mailtje van Sjoerd gekregen, verslag van de vakantie, leuk hoor. Een goede huisbewaarder. Groetjes.