Vrijdag 2 augustus 2019: Newtown River - Brighton

4 augustus 2019 - Brighton, Verenigd Koninkrijk

Vanaf vandaag beginnen we de terugtocht naar de Belgische kust in een paar lange vaardag. De eerste tocht is naar Brighton en de stroom gaat meelopen vanaf 6.30 op het moment dat het laag water is. Maar dan liggen wij natuurlijk nog vast in de modder. Frits was er al vanaf 5 uur uit om te kijken of alles goed ging. Wij sliepen door alles heen en werden om 6.30 wakker. Toen dreven we gelukkig al weer! Het was prachtig weer met een noorden windje. Om 7.30 zagen we om ons heen diverse zeilschepen vertrekken dus toen durfden wij ook wel. Losgegooid van de mooring en vanaf Cowes was het bezeild. Heerlijk zeilend zijn we de Solent afgevaren. Halverwege de tocht (bij Selsey Bill) draaide de wind helaas en kwam hij recht van achter en viel bijna weg. Toen ging de motor toch echt aan. We moesten namelijk rond 17.00 uur, uiterlijk 2 uur voor laag water, in Brighton zijn anders kom je de haven de eerste vier uur niet meer in. Dit lukte gelukkig, we hadden zelfs nog 45 minuten speling :) Aanmeren in de haven was nog even lastig want er stond een sterke stroming die je zijwaarts drukte. Claude zag nog een gaatje aan een steiger maar daar bleken we net niet in te passen. Toen zijn we naast een duits zeilschip gaan liggen. Zij hadden geen stootwillen uithangen en ik legde uit dat er geen plekken meer aan de steiger waren en dat we dus naast iemand moesten liggen. Als antwoord kreeg ik : really?? Ik voelde mij op dat moment niet heel welkom maar al gauw werd er toch een praatje gemaakt en bleken het aardige mensen te zijn. Ook in deze haven werd het erg ondiep en kwamen we weer vast in de modder te liggen. Een schip wat verder voor ons kwam zelfs ongeveer 50 cm uit het water en begon helemaal scheef te hangen op de steiger. Een bizar gezicht. Onze eerste actie nadat we waren aangemeerd was.... naar de supermarkt! Er zit hier een hele grote Asda en daar hadden we eindelijk weer keuze uit verse groenten, fruit, vlees, en broodbeleg. Heerlijk. We hebben zoveel gekocht als dat we lopend konden dragen. Gelukkig hebben we een rugzak op wielen waar de zware dingen in konden. Daarna gauw gedoucht en om 19.30 zaten we met Frits en Marion bij het welbekende indiase restaurant van vorig jaar voor een afscheidsetentje. Morgen splisen onze vaarwegen. Zij hebben nog 3 weken de tijd en gaan rustig in kleinere hopjes terug. Wij moeten volgende week terug zijn en zien minder stabiel weer met meer wind aankomen. Tot en met zondag is het nog rustig weer. Daar maken we gebruik van zodat we zondagavond in ieder geval weer aan de franse/belgische kust zijn. Het indiase eten was weer erg lekker, de bediening nog steeds even lomp maar dat leverde ook weer grappige momenten op. Na het eten zijn we gelijk te kooi gegaan want morgen staat weer een lange vaardag op het programma.

Het was een dag met veel mijlen.

1. Klazien.:
    4 augustus 2019
    Leuk verslag weer Jeanette! Gelukkig bleven jullie rechtop in die modder. Alles goed hier. Ayla nog gezond en elke dag enthousiast op strand aan t zwemmen. Goeie overtocht en fair winds.!!
  2. Adriana:
    4 augustus 2019
    Adri,
    Prima, dat jullie de tijd nemen om terug te varen, we zullen de mooie verhalen missen. Hoewel je nog wel wat dagen onderweg bent, en er nog wat nieuws te melden is. Vandaag hier een prachtige dag, lekker met Pa buiten geweest, groetjes.