Donderdag 1 augustus 2019: Beaulieu river -Newtown river

3 augustus 2019 - Yarmouth, Verenigd Koninkrijk

Hoog op de lijst van nog niet bezochte plekken stond Newtown River. Hierover waren wisselende verhalen. Het zou er schitterend moeten zijn maar ook druk en de kans een lege mooring te vinden is niet groot. Ankeren kan ook maar daar hoorden we verhalen over dat door de drukte schepen te dicht bij elkaar ankeren, door de harde stroming en wind wel eens los slaan van hun anker en tegen andere schepen drijven. Kortom timing was belangrijk bij dit bezoek. Het leek ons een goed idee om 's ochtends vroeg na 2 dagen harde wind te gaan. Met die harde wind zal het daar niet druk zijn geweest en als we er voor de middag zouden zijn hadden we de meeste kans op een lege mooring. Daarnaast wordt aangeraden met opkomend water naar binnen te varen. Het is nogal smal en als je vast komt te lopen ben je zo weer los als het water verder stijgt. Zo gezegd zo gedaan. Het was maar anderhalf uur varen en rond 10.30 voeren we met opkomend water Newtown river op met een paar andere schepen. Er was nog keuze genoeg dus we kozen een mooring uit wat verder op de rivier. Wij pikten de mooring op en Frits en Marion kwamen aan ons liggen. Binnen 10 minuten was de havenmeester er en zei dat het hier a bit shallow werd bij laag water maar hij wist gelukkig een beter plekje. We voeren achter hem aan naar een mooring in een wat dieper gedeelte wat meer bij de ingang van de rivier. De moorings liggen in de smalle vaargeul en overal varen bootjes om je heen. Vervolgens wees de havenmeester ons er op dat als we naar de kant wilden met de bijboot we uiterlijk 16.30 weer terug moesten zijn aan boord want anders was je bijboot zo droog gevallen dat je tot 19.30 niet meer terug naar de boot zou kunnen.

Dus gauw de bijboot te water geladen, een tafel gereserveerd in de plaatselijke beruchte pub The New Inn, en met zijn allen de rivier op gevaren naar de landing. Van daar was het nog 15 minuten lopen naar de pub waar we heerlijk hebben gegeten. Een aanrader voor wie hier nog eens verzeild raakt. Daarna de kerk in het dorpje nog even ingelopen en toen weer terug langs de rivier gelopen. Er zitten hier 150 soorten vogels, het is een prachtig natuurgebied. Om 16.00 waren we weer aan boord en gingen even lekker lezen in de kuip. Rond 17.00 keken we eens goed om ons heen en wat bleek, alles om ons heen was droog gevallen. Alleen in de supersmalle geul stond nog water maar Frits en Marion lagen vast met hun roer en wij met de kiel in de modder. Morgenochtend zou het nog 30 cm lager worden vanwege springtij dus dat voelde niet heel comfortabel. Frits heeft een heleboel zware spullen die achter in de boot lagen, op de punt gelegd zodat het roer weer loskwam. Vervolgens hebven we de lijn aan de mooring nog strakker getrokken zodat we nog meer midden in de vaargeul kwamen te liggen. Het was de bedoeling dat we de volgende ochtend om 6.30 gaan vertrekken maar dan liggen we nog vast in de modder. We kijken wel hoe laat de locals vertrekken dan gaan we daar achteraan. We zijn in ieder geval heel blij dat we niet aan de eerste mooring zijn blijven liggen :)

1. Adriana:
    3 augustus 2019
    Adri.
    Oei wat spannend voor jullie, maar slimme varenden zijn niet voor één gat te vangen. Er word ook nogal eens lekker gesmikkeld begrijp ik, maar wel nodig af en toe, met halve komkommers en een paar tomaten in de koelkast. Fijne reis verder, lieve groet ook van Pa.