Dinsdag 21 juli 2020: Burghsluis - Yerseke

21 juli 2020 - Yerseke, Nederland

Om 8 uur staan we op en ontbijten samen. We laten de jongens lekker slapen en maken alles klaar om te vertrekken. We vertrekken op tijd omdat we horen dat er nog steeds storingen zijn bij de Zeelandbrug, hij draait maar 1 keer per uur ipv elk half uur. Het eerste uur zeilen we lekker maar dan valt de wind weg en starten we de moter. Het is laag water en we zien zeehondjes op de plaat liggen. Om 10.50 zijn we bij de Zeelandbrug. Gelukkig draait hij op tijden gaan we met een grote groep schepen er doorheen. Na de Zeelandbrug staat er een goede wind en hebben we een heerlijke zeiltocht naar Yerseke. Na 2 keer onderweg gebeld te hebben, kan ik uiteindelijk een plekje reserveren op steiger L39. Maar bij aankomst blijkt de Nelson op deze plek te liggen en moeten we alsnog naar de lange passantensteiger. De wind is inmiddels aangetrokken en staat dwars op deze steiger. Achteruit manouvreert Claude het schip het straatje in om aan te leggen. Het is krap en zonder boegschroef is er weinig ruimte om te corrigeren als door de wind de punt wegdraait maar het gaat prima en we meren netjes aan. Na ons komen er steeds meer schepen binnen waarbij in het nauwe straatje allerlei capriolen worden uitgehaald met hier en daar kleine aanvarinkjes, gelukkig zonder noemenswaardige schade. We helpen een paar schepen en kijken verder toe hoe de havenmeester van het ene schip naar het andere snelt om te helpen. Eind van de middag gaan we verse oesters halen die vakkundig door Claude en Sjoerd worden geopend en opgeslurpt :)

Ondertussen is het wat rumoerig geworden op de haven. Er is harde muziek en er wordt stevig gedronken en gelald op een paar schepen. Dit is op het moment van schrijven nog steeds zo en Sjoerd wil er wat aan gaan doen (net als in Dover vorig jaar) maar deze keer houden we hem tegen ;)

1. Adriana:
    22 juli 2020
    Lieve mensen, ik hoop dat de mail nu aankomt. Even een belletje naar Ekke en hoop nu dat het goed komt. Groeten ook van mijn gasten.Morgen wat meer info.Mooie foto’s hoor! Adri.
  2. Jeanette:
    23 juli 2020
    Fijn dat het is gelukt, met dank aan Ekke! Een hartelijke groet terug aan de Zwitsere gasten.