Donderdag 19 juli Falmouth - Fal river

19 juli 2018 - Falmouth, Verenigd Koninkrijk

Gisteravond de watertanks weer bijgevuld en we hebben stroom dus er kon vanochtend weer warm worden gedoucht! Claude en ik zijn het stadje even ingelopen voor wat boodschappen en vers brood. Daarna de watertanks opnieuw afgevuld na al dat douchen zodat we het weer een paar dagen aan een anker of boei kunnen volhouden. Om 11 uur naar het tankstation gevaren en na half uurtje wachten konden we de tanks volgooien.
Daarna op het gemak de river Fal opgevaren. Het was prachtig weer, weinig wind en overal om ons heen dobberden kleine zeilbootjes. Het doel was Restronguet Creek. Voor deze kreek ligt een diepere poel waar je naast de moorings (boeitjes) zou kunnen ankeren en dan met de bijboot de kreek in naar een beroemde pub de Pandora Inn. Deze pub is zeven eeuwen oud, gekocht door de kapitein van de Pandora die een aantal muiters van de Bounty uit Tahiti ophaalde. Dit schip haalde Engeland niet en eindigde helaas ergens op een tropisch rif. De kapitein werd later kroegbaas van deze pub.
Toen we eenmaal bij de kreek aankwamen lag deze zo vol met boeitjes in het diepere gedeelte dat we er niet konden ankeren. Terwijl we tussen deze boeitjes doorvoeren riep een engelsman op een van de schepen ons aan. De boei achter hem was vrij en deze boot zou beslist vandaag niet terugkeren. We pikten de boei gelijk op wat nog een hele klus was omdat er behoorlijk veel stroom stond. Maar na een kwartiertje lagen we op een prachtige plek onringd door mooie landhuizen met bijbehorende boothuizen aan de rivier. Even gelunchd en toen met de bijboot tussen de boeitjes door naar de steiger van de Pandora Inn. De steiger is wel 50 meter lang en heel breed en doet tevens dienst als terras. We meerden aan het einde van de steiger aan en stapten zo over een soort railing het terras op.
We hadden wel zin in een borrel maar eerst maar eens via het coastal path langs de kreek gelopen. We liepen redelijk hoog en hadden mooie vergezichten. De kreek viel op een klein geultje na zo goed als droog.
Eenmaal terug bij de Pandora Inn bleek ons bootje ook bijna droog te liggen. Met droge voeten vertekken ging al niet meer lukken. Dus eerst dat biertje maar eens besteld. We zaten heerlijk in de zon met uitzicht op de Calanche. Uiteindelijk zijn we er ook maar blijven eten. De hamburgers waren prima maar de fish and chips die de oudste en jongste ondanks mijn waarschuwingen hadden besteld, waren wat smakeloos.
Daarna heeft Claude met de jongste het bootje naar het water getild en wij zijn wat stroomafwaarts op een dieper plekje in het water gaan staan. Toen ze langs kwamen drijven zijn wij ook ingestapt en na een klein stukje roeien naar dieper water kon de motor worden gestart en voeren we weer terug. Eenmaal op de boot een avondje lekker gelezen en op tijd naar bed. Morgen gaan we weer verder.

1. Klazien.:
    20 juli 2018
    Was wederom erg leuk om jullie avonturen mee te beleven !!