Zondag 18 juli Calais op zee - Cherbourg

20 juli 2021 - Cherbourg-Octeville, Frankrijk

Na Cape Griz Nez nam de wind inderdaad flink af. We hebben voor de nacht de zeilen weggehaald en een van de banken in de kajuit slaapklaar gemaakt. Warme kleding aangedaan en een fleecedeken erbij om buiten lekker warm te blijven.

De eerste wacht van 22.00 tot 01.00 was voor mij waardoor ik kon genieten van een prachtige zonsondergang boven engeland! De kust was ook heel goed te zien. Verder gebeurde er vrij weinig. Er was nog een jachtje dat met ons opvoer maar zij raakten langzaam uit beeld en er was een hele mooie sterrenhemel. Om 01.00 uur Claude gepord, nog even koffie gezet en met een pak Chonellys erbij kon Claude aan zijn wacht beginnen. Ik ben gelijk mijn bedje ingedoken. Toen Claude mij wakker maakte was het al helemaal licht. Hij had mij een uurtje langer laten liggen zei hij. Heel lief maar om 5 uur is het echt nog niet helemaal licht. Wat bleek,  zijn iphone bleek nog op de engelse tijd te staan (omdat we vlakbij de engelse tijdzone hadden gevaren) en het was dus al 6 uur in plaats van 5 uur! Ik had dus ruim 5 uur geslapen😊

Ik heb me gauw aangekleed en me buiten geinstalleerd en Claude is een welverdiend tukje gaan doen. Tot half 11 heb ik in alle rust buiten gezeten. Het warmde langzaam op en hier en daar voer er een vissersbootje. Om half 11 werd Claude wakker, hebben we koffie gezet en ontbeten en gelijk ook nog een stukje van de overgebleven taart van gisteren opgegeten.

Er was te weinig wind om te zeilen dus verder gemotord tot Cherbourg. Bij Cherbourg hadden we de eerste dolfijnen rond de boot. Altijd een feestje om te zien. We hadden het laatste stuk bij Cherbourg om de kaap flink stroom tegen maar rond 20.00 waren we afgemeerd. Claude is gauw naar de havenmeester gegaan met de gele vaccinatieboekjes, corona apps en de uitslag van de pcr test  die vanmiddag eindelijk binnen was gekomen. En wat denk je na alle ophef over de strengere regels die vannacht om 0.00 uur ingingen... er werd helemaal nergens naar gevraagd!

Gauw nog ons inmiddels ontdooide (thuis klaargemaakte) maaltijd gegeten en een plan gemaakt voor morgen. Normaliter varen we naar de Bretonse kust met een tussenstop op Guernsey of Jersey maar deze eilanden zijn nog niet toegankelijk voor buitenlanders. Ook als je volledig gevaccineerd bent moet je nog 5 dagen in quarantaine. Dus de oversteek moet in één keer worden gemaakt. Eerst dachten we aan Roscoff omdat daar vrienden van ons liggen maar dit was 110 mijl met het laatste stuk flink stroom tegen. Als we sochtends om 6 uur vertrekken komen we tegen middernacht aan. Toch maar verder gezocht naar een alternatief. Saint Cast (vlakbij St Malo) was beter te doen (maar ook nog 80 mijl maar wel langer stroom mee) dus dat werd het doel. Rond 23.00 lagen we in bed want morgen om 5 uur weer op!

1. Jan Daniels:
    20 juli 2021
    Leuke blog. We zien het helemaal voor ons.En dan al bij cherbourg de dolfijnen, Wij zagen ze vaak als we quessant voorbij waren. Wij zijn nooit in Granville geweest. Zullen het straks op Google earth opzoeken. Flap doet het prima. Fijne vakantie Mamma en Pappa.