Maandag 19 juli: Cherbourg - Granville

20 juli 2021 - Granville, Frankrijk

Om 5 uur opgestaan, gauw wat brood gesmeerd voor onderweg en thee gezet. Om 6 uur voeren we de haven uit want om 7.30 gaat de stroom hard meelopen om de volgende kaap. Exact half 8 waren we er. Het kan er flink spoken met rare en hoge golven door de harde stroming die daar staat. Maar er was geen zuchtje wind en de zee was spiegelglad. Claude is nog even gaan slapen terwijl ik rustig richting Jersey voer. Bij Jersey kregen we wat wind en hebben we de zeilen erbij gezet. Op de motor en met zeil en nog steeds stroom mee voeren we 9 knopen over de grond. We bedachten ons dat als dit zo door bleef gaan, we ook naar Granville zouden kunnen. Deze haven is allen toegankelijk tussen 2 uur voor hoog en 3 uur na laag water. Gisteravond dachten we dat dit qua tijd/afstand niet haalbaar was maar met deze snelheid kon het wel eens gaan lukken. Een nieuwe koers uitgezet met een paar nieuwe waypoints als beslismomenten erin. Als we niet op tijd op een waypoint zouden zijn, zouden we alsnog de koers weer verleggen naar Saint Cast. Maar alle waypoints werden ruim gehaald. We vlogen om Jersey heen, zagen nog een paar dolfijnen en de motor kon zelfs een tijdje uit omdat we alleen op zeil voldoende snelheid haalden.

Rond half 5, een uur na hoog water, meerden we aan in Granville, geholpen door een supervriendelijke havenmeester. We liggen hier tussen de kliffen en gaan morgen de omgeving eens rustig bekijken.

Claude is nog de havenmeester gaan betalen. De vaccinatieboekjes maar aan boord gelaten en er was inderdaad weer geen enkele controle. De laatste Nederlandse maaltijd gegeten en ik ben heel vroeg om 21.00 naar bed gegaan. Het waren vermoeiende dagen maar vanaf nu kunnen we het lekker rustig aan gaan doen!

1. Klazien.:
    20 juli 2021
    Fijn te lezen, dat de reis zo voorspoedig is verlopen. Wij zijn nooit in Granville geweest, dus ben benieuwd . Hier is t ook nog prachtig weer en Ayla is weer als vanouds. Veel plezier daar !!
  2. A Holewijn:
    20 juli 2021
    Adriana.
    Knap om in je uppie, de boot op koers te houden. En ook nog in de nacht. Hier spreekt natuurlijk wel, een leek. Maar toch. Goed nieuws van Ayla. Groetjes.