Vrijdag 23 juli: Binic

26 juli 2021 - Binic, Frankrijk

We staan op tijd op want we willen een wandeling maken naar de andere kant van de baai en dit kunnen we maar beter doen voor de onweersbuien die 's middags op het programma staan. Claude gaat gauw een stokbrood halen en komt nog even terug want mondkapje vergeten (terugkerend ritueel 😊)

Na het ontbijt gaan we op pad. We lopen over een pad langs het strand en verwachten aan het eind een trap omhoog de klippen op aan te treffen. Maar er is alleen een toegang naar het strand met een bord dangereux en een heel verhaal in het frans dat we niet goed begrijpen. Dan komt een ouder frans echtpaar aangelopen waarvan de dame graag haar engels wil oefenen (zegt ze zelf). We hebben een leuk gesprek en zij legt uit wat er precies op het bord staat. Het strand ligt bezaaid met wier en op warme dagen komt daar een soort gas uit (nitraat) dat dodelijk kan zijn. Er is zelfs al een hond en een paard aan gestorven volgense franse dame. Vervolgens legt ze ons uit hoe we wel ons kliffenpad kunnen vinden en gaan we gauw op pad want het weer begint al behoorlijk te betrekken. Rond 12 uur zijn we boven, spreken nog een Belgisch stel die ons vertelt waar een mooi uitzichtspunt is. Als we daar zijn begint het al te rommelen en besluiten we niet verder te gaan. Rond 13.00 zijn we terug aan boord als net de eerste spetters vallen. De rest van de middag lezen en rommelen we wat. Na het onweer knapt het weer op en als we rond 17.00 gaan borrelen bij de andere Hallberg Rassy kunnen we weer lekker buiten zitten. We hebben een hele gezellige middag en zijn pas rond 19.30 weer aan boord.

We bekijken het weer voor morgen nog even en zien dat er voor de volgende dag weer een waarschuwing voor onweer staat. Als we weg willen kan het alleen tussen 8 en 10 uur want dan is de sluis van ons haventje open. Morgenochtend maar even goed naar buienradar kijken.