Zaterdag 24 juli: Binic - St Quay Portrieux

26 juli 2021 - Saint-Quay-Portrieux, Frankrijk

Om 7 uur ben ik wakker en kijk gelijk op buienradar. Ik zie flinke buien op ons afkomen maar pas vanaf 10 uur gok ik zo. In een uur kunnen we een klein hopje maken naar Saint Quay Portrieux. Het is maar 3 mijl, we zijn dan weer op een nieuwe plek en het voordeel van deze haven is dat je er altijd in en uit kan. (Geen drempels of sluizen).

Claude gauw gepord en samen de buien nog een keer bekeken. We besluiten dat het moet kunnen, kleden ons snel aan, ontbijten doen we wel op het volgende plekje en gooien gelijk los. Op de motor, die weer als een zonnetje loopt zonder zeewier in de schroef, stuiven we naar St Quay. Bij de ingang komt een havenmeester in een sloepje naar buiten. We denken even dat hij ons komt vragen of we een ligplaats willen maar hij vaart langs ons en trekt achter zich aan een enorme dode vis mee. Het lijkt wel een dolfijn. We varen de haven in en daar ligt havenmeester nr 2 al te wachten en vaart met ons mee om een mooi plekje aan te wijzen en te helpen afmeren. Claude gaat snel stokbrood halen en is net voor de eerste bui weer terug.

Tijdens ons ontbijt binnen begint het steeds harder te regenen en ontzettend te waaien. Zo hard dat de reddingsboot moet uitvaren om een zeilbootje dat hierdoor in de problemen is gekomen, binnen te brengen. Als de wind een uur later weer gaat liggen, komen er diverse boten en kletsnatte bemanning gauw naar binnen varen. Het zal op zee niet leuk geweest zijn.

Smiddags wordt het droger met nog wel veel bewolking en soms wat miezerregen. We willen graag onze nieuwe vouwfietsjes uitproberen en de grootste uitdaging is hoe we ze de steiger af gaan krijgen . Met een verval van ruim 10 meter moeten we die fietsjes een hele steile trap op zien te  krijgen. De beste manier is om dat ingeklapte te doen en ze zo naar boven te tillen. Claude is gelukkig zo lief om mijn fiets ook de trap op te tillen. We gaan een rondje door het dorp. Het is best wel wat heuvelachtig dus we kunnen mooi alle versnellingen proberen. Nog even langs een klein supermarktje voor avondeten en dan weer terug aan boord.

Savonds bekijken we het weer voor de komende week eens goed. We zien dat er alleen maar westelijke winden zijn wat het lastig maakt om verder naar het westen te varen. En er komt rond donderdag een depressie over die veel wind meebrengt. We overwegen om naar Jersey te gaan omdat we gehoord hebben dat je welkom bent als je volledig bent gevaccineerd. We bellen met de havenmeester van Jersey en hij beaamt dat het mogelijk is. Maar minimaal 48 uur van te voren aanmelden, allerlei formulieren invullen en retourneren voor aankomst. Bij aankomst met taxi naar vliegveld voor pcr test. En mocht deze positjef zijn, word je onder begeleiding naar een hotel gebracht voor quarantaine.

Deze optie laten we maar vervallen. Dan is er nog iets waar we rekening mee moeten houden en wat we net hebben gehoord. Cherbourg is het eindpunt van een beroemde zeilrace, de Fastnetrace, dit jaar. We hadden al wel gelezen dat Cherbourg de tweede week van augustus dicht zou zijn voor passanten maar nu is bekend geworden dat passanten al vanaf 1 augustus tot 15 augustus niet welkom zijn.  Dit betekent dat we dus voor de terugweg niet als tussenstop op de kanaaleilanden en vanaf 1 augustus niet in Cherbourg te terecht kunnen. Dit en het wisselvallige weer de komende week doet ons besluiten om niet verder langs de kust van Bretagne te varen maar morgen terug te varen naar Cherbourg en de komende week de Seinebaai te gaan verkennen. Dat geeft toch wat meer rust.

De wind is noordwestelijk 3-4 dus dit zou wel eens een mooie zeiltocht kunnen worden! We bereiden de tocht van meer dan 90 mijl alvast voor en gaan vroeg naar bed.

1. Klazien.:
    26 juli 2021
    Leuk weer te lezen, want we misten al een paar dagen de blogs. Wat jammer dat Cherbourg 14 dagen dicht gaat vanwege de Fastnetrace, dat heeft veelinvloed op de vakantieplanning. Maar geniet van de dingen die nog wel mogen . Ayla gaat prima, zondagmiddag beetje nerveus vanwege wat flitsen en gerommel, maar t stelde niet veel voor. Veel plezier !!
  2. Adriana:
    26 juli 2021
    Het weer bepaald veel met een zeiltocht, als deze. Gelukkig kunnen jullie het direct aanpassen. Ging het fietstochtje goed, met het hoogteverschil? Hier is nog geen druppel gevallen. Fijne reis verder.