Zondag 25 juli: St Quay Portrieux - Omonville

27 juli 2021 - Omonville-la-Rogue, Frankrijk

Vanochtend om 6.30 opgestaan en eerst nog eens de laatste weerberichten bekeken. Het ziet er goed uit. Tot de kanaaleilanden nw 3-4 en later draait de wind meer westelijker. Prima om kaap de la Hague te ronden met de harde stroming daar rond de kaap. Claude haalt nog gauw stokbrood en ik zet alles binnen zeevast en zet alvast een thermoskan thee. We ontbijten snel nog wat en maken de lunch voor onderweg. Om half 9 varen we uit. Het is een heerlijke zeiltocht. Tot Guernsey varen we 60 graden aan de wind. De zee is heel rustig en het zonnetje komt er zelfs bij. Het is wel raar dat we bijna geen andere zeilschepen zien. Meestal is het rond de kanaaleilanden een komen en gaan van alkerlei zeilboten en ferrys maar het is nu doodstil. Tussen Guernsey en kaap de la Hague wisselt de wind van bijna niets tot 15 knopen en inderdaad steeds westelijker. Rond 21.00 ronden we de kaap met een speed van meer dan 13 knopen over de grond. Overal draaikolken en rare golven maar we vliegen er doorheen. Dan moeten we nog een keus maken waar we gaan overnachten.

We kunnen naar Cherbourg doorvaren en komen daar dan in het donker aan of we duiken een baai in vlak achter de kaap. Daar zouden 6 witte boeien voor visitors moeten liggen waaraan we zouden kunnen overnachten hebben we gelezen. Groot voordeel hiervan is dat we niet in het donker bij Cherbourg hoeven te varen met kans dat we een net van een visboei in onze schroef krijgen omdat we in het donker de visboeitjes niet kunnen zien. We besluiten de baai te proberen en komen vlak voor donker aan. Er zijn nog 3 boeitjes vrij en na een kleine discussie welke het beste boeitje zou zijn, liggen we om 22.00 vast. Overal rotsen om ons heen en een leuk dorpje met zandstrandje. Wij maken nog wat wraps, drinken een glaasje en gaan dan gauw slapen. Het was een lange dag maar heerlijk gezeild!