Woensdag 21 juli: Granville -Binic

22 juli 2021 - Binic, Frankrijk

Gisteravond besloten om vandaag naar Binic te varen. Het schijnt een pitoresque stadje te zijn met een binnenhaventje en je kan er mooie klifwandelingen maken.

De haven van Granville kan je alleen in en uitvaren tussen 2 uur voor hoog water en 3 uur na hoog water waardoor we rond 7 uur al moesten vertrekken. Binic is alleen toegangelijk tussen 16.30 en 19.00 dus we hadden de hele dag de tijd om er te komen. Er was helaas geen wind dus maar weer op de motor naar Binic. Gelukkig weer prachtig weer. Onderweg nam opeens de snelheid van de boot flink af nadat we perongeluk door een wierveld waren gevaren. De motor maar eens flink in zijn acheruit gezet en dat hielp wel. We zagen stukken zeewier los komen. We voeren nog steeds een halve knoop langzamer maar daarmee halen we in ieder geval Binic op tijd. Twee uur te vroeg waren we bij de kust van Binic. Inmiddels was er een beetje wind gekomen en zijn we op en neer gaan zeilen. Uiteindelijk viel de wind weer helemaal weg en ben ik het water in geplonst om het roer en de schroef te bekijken. Helaas zonder duikbril maar ik zag aan het roer nog wel wat slierten hangen. Een paar weggehaald en toen gauw het water weer uit want we zagen andere schepen opstomen richting de haven. Om 16.30 lagen we aan een prima plekje aan een lange steiger in de binnenstad speciaal voor passanten. Er zijn maar 4 andere passanten en allemaal fransen. We waren toch wel moe en besloten bij een bakker een soort pizza en een salade te kopen. Lekker in de kuip gegeten

Vanaf een frans schip voor ons kwam wel veel lawaai. Er werd stevig gedronken en het werd steeds luidruchtiger maar rond 21.00 werd het rustiger. Om 22.00 gingen we nog even voor een avondwandelingetje van boord om te kijken hoe de ingang van de haven bij laag water was droog gevallen. Precies op dat moment zagen we hoe een oude man van de luidruchtige boot door (vermoedelijk zijn zoon en zijn vrouw) stomdronken van boord werd gehezen. Vervolgens moesten ze hem de steile trap de kade op zien te krijgen. Dat was een hele toestand waarbij de oude man volledig laveloos aan de zoon hing die hem naar boven trok en de vrouw hem vanachteren duwde. Het was eng om aan te zien maar ze kwamen heelhuis boven en daar stond een auto klaar waar hij in gepropt werd en afgevoerd.

Wij hebben vervolgens een leuk wandelingetje gemaakt langs de kade en de pier waar nog volop werd gedineerd en geflaneerd door de fransen. Om 23.00 zijn we te kooi gegaan. Morgen blijven we liggen en gaan we een mooie wandeling maken!

1. Klazien.:
    22 juli 2021
    Wat een verhaal zeg. We zagen het helemaal voor ons ….Gelukkig een goede afloop. Hoop dat het wier uit de schroef is, wij waren daar destijds al voor gewaarschuwd door een Engels echtpaar, om er vooral omheen te varen. Heel taai spul !
    Geniet van de klifwandelingen en we kijken al uit naar je volgende blog.